تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 - 17:41
195 بازدید
کد خبر : 187252

آبخیزداری سلاحی مناسب برای مقابله با سیل

آبخیزداری سلاحی مناسب برای مقابله با سیل

ایسنا/زنجان معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: آبخیزداری سلاحی مناسب برای مقابله با سیل است. به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، جعفر بیات با بیان اینکه داشتن پوشش گیاهی برای جلوگیری از فرسایش و نیز بروز سیلاب بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: پیشگیری کم‌هزینه‌تر

آبخیزداری سلاحی مناسب برای مقابله با سیل

ایسنا/زنجان معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: آبخیزداری سلاحی مناسب برای مقابله با سیل است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، جعفر بیات با بیان اینکه داشتن پوشش گیاهی برای جلوگیری از فرسایش و نیز بروز سیلاب بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: پیشگیری کم‌هزینه‌تر از درمان است و باید این نکته مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در وضعیت مسائل مربوط به محدودیت منابع آبی و تغییرات بارش از برف به باران، تصریح کرد: در حال حاضر احیا و حفاظت از پوشش گیاهی، تامین آب شرب، همگام کردن مردم و سمن‌ها با دستگاه‌های دولتی، کنترل فرسایش مدیریت سیل و کنترل سیلاب و مبارزه با عوامل خشکسالی باید مورد توجه مسئولان و برنامه‌ریزان باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه علی‌رغم توجه ویژه به حوزه آبخیزداری، اما اعتبارات زیادی به آبخیزداری تعلق نمی‌گیرد که این موضوع شرایط را برای مدیریت صحیح منابع آبی از بین می‌برد، افزود: اجرا نشدن طرح‌های آبخیزداری، امکان بروز سیلاب در استان را افزایش می‌دهد، گفت: هم‌اکنون نقشه سیل‌خیزی بسیاری از اراضی استان آماده است که با اجرای دقیق طرح‌های آبخیزداری و با هدایت صحیح آب‌های روان، می‌توان از بروز خسارات جلوگیری کرد. همچنین باید شرایط را برای استفاده مفید از این نعمت مهیا کرد.

بیات با بیان اینکه در حال حاضر با اجرای طرح‌های آبخیزداری، از بروز سیلاب و روان‌آب در استان تا حدی جلوگیری می‌شود، ادامه داد: با توجه به آگاه‌سازی و آموزش‌هایی که در روستاها و شهرستان‌ها انجام گرفته، میزان خسارت‌ها و تلفات جانی و مالی وارد شده در چند سال گذشته به میزان بسیار محسوسی کاهش یافته است.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، تصریح کرد: در سال آتی هم منابع‌طبیعی برای کاهش خسارت وارده از بلایای طبیعی، آموزش را در دستور کار جدی خود قرار داده است؛ چرا که آگاه‌سازی مردم از بلایای طبیعی باعث می‌شود به هنگام وقوع بلایا بتوانند از خسارت احتمالی جلوگیری کنند و اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷ پروژه آبخیزداری و آبخوان‌داری در دو شهرستان زنجان و طارم در دست اجرا است، خاطرنشان کرد: این طرح‌ها باعث کاهش آثار سیلاب در مناطق تحت پوشش طرح‌ها و نیز مقابله با مشکلات کم‌آبی شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها