تاریخ انتشار : دوشنبه 27 دی 1400 - 18:51
164 بازدید
کد خبر : 193104

آنچه احتمال سخت زایی دام‌ها را افزایش می‌دهد

آنچه احتمال سخت زایی دام‌ها را افزایش می‌دهد

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه گفت: دامدار باید در زمینه مدیریت گله بسیار دقیق عمل کند به نحوی که میش‌ها در زمان جفت گیری به وزن و جثه مناسب رسیده باشند و همچنین در انتخاب قوچ دقت زیادی داشته باشد؛ در غیر این صورت بره‌ها در شکم مادر درشت جثه خواهند شد و احتمال سخت

آنچه احتمال سخت زایی دام‌ها را افزایش می‌دهد

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه گفت: دامدار باید در زمینه مدیریت گله بسیار دقیق عمل کند به نحوی که میش‌ها در زمان جفت گیری به وزن و جثه مناسب رسیده باشند و همچنین در انتخاب قوچ دقت زیادی داشته باشد؛ در غیر این صورت بره‌ها در شکم مادر درشت جثه خواهند شد و احتمال سخت زایی در گله بالا می‌رود.

هادی کاووسی اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن فصل زایش معدودی از دامها دچار سخت زایی شده که نیاز به مراجعه به دامپزشک دارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان سربیشه، وی گفت: دامدار باید در زمینه مدیریت گله بسیار دقیق عمل کند به نحوی که میش‌ها در زمان جفت گیری به وزن و جثه مناسب رسیده باشند و همچنین در انتخاب قوچ دقت زیادی داشته باشد که جثه قوچ و میش‌ها با یکدیگر همخوانی داشته باشد در غیر اینصورت بره‌ها در شکم مادر درشت جثه خواهند شد و احتمال سخت زایی در گله بالا می‌رود ولی در صورت رعایت این موارد و برخورد با موارد سخت زایی در گله انجام نکاتی توصیه می‌شود.

وی افزود: کانال زایمان را به مقدار ده سی سی بتادین و ۹۰ سی سی آب جوشیده سرد ضدعفونی کنید و دستان خود را به خوبی بشویید و سپس دستکش مامایی یک بار مصرف دستتان کنید.

کاووسی ادامه داد: دستکش را با یک ماده چرب یا مقداری اکسی تتراسایکلین رقیق آغشته کنیدو   همزمان با زور زدن میش مادر، اقدام به بیرون آوردن بره کنید و حواستان باشد که بره را به سمت پایین بکشید تا مشکلی برای میش مادر پیش نیاید.

وی بیان کرد: هنگام بیرون آمدن بره بهتر است برای مدتی بره را وارونه بگیرید؛   به منظور تنفس راحت بره تازه متولد شده دماغ و بینی بره را تمیز کنید؛ در صورتی که حال عمومی میش بد باشد نیاز به انجام دارودرمانی بوده و رعایت حفاظت فردی شامل استفاده از دستکش، ماسک و عینک نیز باید مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها