تاریخ انتشار : دوشنبه 20 دی 1400 - 16:25
171 بازدید
کد خبر : 188703

انقلاب اسلامی چهره ای ناب از بانوی ایرانی مسلمان را به جهان معرفی کرد

انقلاب اسلامی چهره ای ناب از بانوی ایرانی مسلمان را به جهان معرفی کرد

ایسنا/قم مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم گفت: نگاه انقلاب اسلامی به بانوان نگاهی متناسب با شان و شخصیت بانوی مسلمان ایرانی بود و چهره عفیف و با کرامت وی را به جهانیان معرفی کرد. طاهره صدیقی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: انقلاب اسلامی به برکت انفس قدسی حضرت امام(ره) و تلاش‌های مردمی گفتمان

انقلاب اسلامی چهره ای ناب از بانوی ایرانی مسلمان را به جهان معرفی کرد

ایسنا/قم مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم گفت: نگاه انقلاب اسلامی به بانوان نگاهی متناسب با شان و شخصیت بانوی مسلمان ایرانی بود و چهره عفیف و با کرامت وی را به جهانیان معرفی کرد.

طاهره صدیقی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: انقلاب اسلامی به برکت انفس قدسی حضرت امام(ره) و تلاش‌های مردمی گفتمان جدیدی را بر روی زن مسلمان ایرانی به وجود آورد که به فرموده مقام معظم رهبری یک الگوی منحصربه فردی را به جهانیان معرفی کرد و هویت زن مسلمان را این الگو زنده کرد و ثابت شد که زن مسلمان می‌تواند عفیف و شریف باشد و در عین حال مرکز قرار گیرد و علاوه بر سنگرسازی در جبهه خانواده، به فعالیت‌های اجتماعی نیز بپردازد و قله‌های جدیدی را فتح کند.

وی درخصوص نگاه انقلاب به بانوان افزود: این نگاه نه غربی بود که انحراف و ابزاری باشد و نه نگاهی شرقی بود که جایگاه زن را پایین و متزلزل بداند، بلکه نگاه سومی بود که مختص زن مسلمان ایرانی بود و در دوران انقلاب با تشکیل تشکل‌های بسیج بانوان حضور زن در جامعه اثبات و برقرار شد.

صدیقی خاطرنشان کرد: ما در ۴۰ سال انقلاب حضور زن را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به وضوح شاهد بودیم، حتی دشمنان انقلاب هم به این امر تصریح کردند تا جایی که نهایت امر برای حمل به انقلاب گفتند اگر دولتی غیر از ایران هم بود چنین دستاوردهایی را به دنبال داشت.

مدیر کل امور بانوان تصریح کرد: سهم اساتید خانم ما در دانشگاه‌ها قبل از انقلاب چیزی حدود یک دهم درصد بود اما اکنون این آمار به فراتر از ۳ هزار و ۷۰۰ استاد زن در دانشگاه‌ها و مراکز حوزوی استان رسیده، در رشته‌های پزشکی بالای ۴۰ درصد شاهد فعالیت بانوان هستیم و در حوزه ورزشی نیز قبل انقلاب نهایتا ۵ مدال داشتیم اما اکنون قریب به ۵۴۰ هزار ورزشکار زن مدال‌آور داریم که هرکدام واجد دریافت چندین مدال نیز شده‌اند.

وی ادامه داد: جدای از این رشته‌ها، حضور وافر بانوان در مراکز اشتغال بانوان و امور خانواده هویدا است، علاوه بر این میزان امید به زندگی، سواد و سطح تحصیلات بانوان، کاهش چشمگیر میزان مرگ‌ومیر و افزایش تعداد پژوهشگران خانم از دستاوردهای مهم انقلاب قلمداد می‌شود. نکته دیگر آنکه با همه این توفیقات نباید چشم بر خلاء‌های موجود بست و تلاش برای رفع ضعف‌های موجود را در دستور کار قرار داد.

این فعال اجتماعی درخصوص اقدامات اداره امور بانوان و خانواده استان قم اظهار کرد: همیشه فعالیت‌های گسترده‌ای توسط نهادهای مردمی و تشکل‌های فرهنگی بانوان و حتی ادارات و سازمان‌های دولتی برای افزایش توانمندی بانوان انجام شده، اما آنچه اهمیت دارد این است که تاکنون برنامه منسجم و منظمی برای رفع نواقص موجود نداشتیم و در این راستا از ۲ سال پیش تاکنون طرح و لایجه سند ارتقاء وضعیت بانوان استان با توجه به زیست‌بوم و نیاز استان در شرف تصویب است، این سند دارای ۸ محور آموزش و پژوهش، سلامت، اقتصاد، بحث خانواده، مشارکت سیاسی و حقوقی است و با تعریف شاخص‌هایی برای آن در استان تدوین شده‌است.

وی افزود: این سند نقشه راهی برای پیشبرد هرگونه مسائلی مربوط به زنان است و برنامه عملیاتی اجرایی دستگاه‌ها بصورت انجام تکالیف و وظایف آنها به وی ابلاغ شد و گزارش عملکرد هر دستگاه درحال جمع‌آوری است و با ایجاد هماهنگی بین این واحدها و اتخاذ رویه واحد دستگاه‌ها، حرکت جمعی به سمت هدفی مشترک را در استان خواستاریم.

صدیقی اظهار کرد: امسال با شیوع ویروس کرونا، دغدغه ما برای توانمندسازی بانوان دوچندان شد، چرا که بانوان بعنوان نقش مدیریتی و تکیه‌گاهی که در خانواده و حتی محیط کار خود دارند بعضا دچار آسیب می‌شدند، لذا ما بحث تاب‌آوری بانوان را در راس کار خود قرار داریم، چرا که یک بانو اهرم امیددهنده خانواده است و حمایت‌های مشاوره‌ای در روابط همسر و فرزندان خود را نیاز دارد.

وی حیطه بعدی کار موسسه امور بانوان را افزایش مهارت‌های بانوان برشمرد و افزود: در جریان کرونا بسیاری از خانواده‌ها دچار مشکلات شدید اقتصادی شدند، بسیاری شغل خود را از دست دادند و بعضی دیگر درآمدشان به شدت کاهش یافت، به همین خاطر آنچه برای ما اولویت دارد بحث مشاغل نوین خانگی و ایجاد کارگاه‌ها خانگی برای بانوان بدسرپرست یا بی سرپرست برای کمک به مسائل اقتصادی است، لذا مشکلات اقتصادی بی‌ربط به مسائل اجتماعی و فرهنگی نیست و حتی اکثر مشاجرات خانوادگی ریشه در این مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم دارد.

صدیقی ادامه داد: مشاغل نوین خانگی در راستای توانمندسازی بانوان، ایجاد شبکه‌های فروش و تحکیم بنیان خانواده است، چرا که در این مشاغل که متناسب با شان و شخصیت بانوی مسلمان ایرانی است و هویت زن ارزشمند و قابل ستایش است، قابل ذکر است که این طرح هم‌اکنون در استانداری با همکاری جهاد دانشگاهی نیز قابل اجرا است و تسهیلاتی که به بانوان روستایی داده می‌شود، همچنین آموزش پلتفرم‌های مناسب برای فروش محصولات و تولیدات خانگی  و افزایش و گسترش شبکه‌های فروش در راستای حفظ کرامت و منزلت بانوی ایرانی است.

وی درخصوص شکاف نسلی ایجاد شده میان نسل ها بیان کرد: امروزه با افزایش استفاده از شبکه‌های ارتباطات اینترنت سرعت مخابره اخبار نیز افزایش یافته، لذا غفلت ما از یک سو و سوء استفاده دشمنان ما برای ضربه زدن به انقلاب از سوی دیگر باعث این تفاوت‌های فاحش میان نسلی شده به طوریکه ما هر ده سال یکبار نسل جدیدی را درمی‌یابیم که طرز تفکر و رفتار و عمل آنها با سطح توقع ما بسیار فاصله دارد.

صدیقی در پایان گفت: بحث گفت‌وگوی خانواده به شکل کارگاه آموزشی مناسبی برای افزایش مهارت‌های ارتباطی بین والدین و فرزندان و حتی میان زوجین برای جلوگیری از طلاق‌های عاطفی و احساسی به وجود آمده و به نوعی بعنوان مرکزی حیاتی و مهم برای جبران خلاءهای میان نسلی عمل می‌کند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها