تاریخ انتشار : دوشنبه 28 فروردین 1402 - 15:04
179 بازدید
کد خبر : 208258

بررسی جن گیر پاپ

بررسی جن گیر پاپ

  بررسی جن گیر پاپ : این چیزی است که یک مشاور املاک ممکن است در مورد کلیسای سنت سباستین اسپانیا بگوید. اوه، بله، به کمی کار نیاز دارد، ممکن است با لبخندی اجباری بگوید، در حالی که پاشنه هایش به سرعت روی کاشی می کوبند. لوله کشی کاملاً مطابق با کد نیست. الکتریسیته کمی

 

بررسی جن گیر پاپ : این چیزی است که یک مشاور املاک ممکن است در مورد کلیسای سنت سباستین اسپانیا بگوید. اوه، بله، به کمی کار نیاز دارد، ممکن است با لبخندی اجباری بگوید، در حالی که پاشنه هایش به سرعت روی کاشی می کوبند. لوله کشی کاملاً مطابق با کد نیست. الکتریسیته کمی ضعیف است، به خصوص در هنگام رعد و برق های فوق طبیعی. کاغذ دیواری چند … خش روی آن دارد. اما صومعه قرن‌هاست که پابرجاست، بنابراین می‌دانید که پایه آن محکم است. استخوان های خوبی دارد

جولیا مطمئناً امیدوار است.

 

زمانی که شوهر جولیا حدود یک سال پیش، در سال ۱۹۸۶، به طرز غم انگیزی درگذشت، همسرش، دو فرزندشان و این صومعه قدیمی در حال فروپاشی را پشت سر گذاشت – بخشی از دارایی های خانواده اش برای نسل ها. این بنا مطمئناً چشمگیر به نظر می رسد. اما جولیا تمایلی به زندگی در آثار قدیمی قدیمی ندارد. با این حال، اگر امیدوار به فروش آن باشد، باید آن مکان را کمی اصلاح کند. بنابراین، او، دختر نوجوان، امی و پسر بسیار آرام هنری، در حالی که کار در حال انجام است، از ایالات متحده به اسپانیا نقل مکان کرده اند. به هر حال نمی توان کارگران را مجبور کرد که چوب ماهون را خراب کنند.

 

امی در صومعه غرق شده است. چرا، تقریباً به اندازه مادرش پیر و بی فایده است (او مطمئناً با خودش زمزمه می کند). هنری؟ خوب، سخت است که بدانیم او چه فکر می کند. از زمان کشته شدن پدرش حرفی نمی زند.

 

اما بعد – شاید قبل از اینکه خانواده به طور کامل بسته شوند – هنری چیزی می گوید:

 

“همه شما خواهید مرد.”

 

خوب. این ممکن است امیدوارکننده ترین شروع بهبود روانی نباشد.

 

به زودی، کاملاً مشخص می شود که مشکلی جدی در مورد پسر کوچک وجود دارد. او صورتش را می‌خراشد و چشمانش را به عقب می‌چرخاند و با صدایی فریاد می‌زند که به نظر می‌رسد برای چند هزار سال است که با کاغذ سنباده مالیده شده است.

 

سپس باید درخواست کنجکاو او را در نظر گرفت: “کشیش را برای من بیاورید!” او داد می زند.

 

بنابراین یک کشیش می آید. نه هر کشیش، بلکه پدر گابریل آمورث، جن گیر ارشد واتیکان. اگر کسی بتواند با عفونت هانری مقابله کند، پدر گابریل می تواند.

 

اما درون بدن ضعیف هنری، دیو لبخند می زند. این دقیقاً همان مردی است که می خواهد.

 

به نظر می رسد این صومعه رازی را در زیر دیوارهای در حال فرو ریختن و لوله کشی معیوب خود پنهان می کند. استخوان ها در گوشه ها و شکاف های آن قرار دارند.

 

استخوان های خوب؟ خواهیم دید.

 

گابریل (حداقل تا حدی بر اساس پدر واقعی واتیکان گابریل آمورث) برخی از کشیش های همکار خود را اشتباه می مالد، اما او مطمئناً یک جن گیر وظیفه شناس است. کشیش افراد بی‌شماری را نجات داده است – نه فقط از شیاطین مالک، بلکه از خود ضعیف خودشان. (البته همه کسانی که ادعا می کنند تسخیر شده اند، در واقع چنین نیستند.) و او می داند که عشق بزرگترین سلاح در زرادخانه اوست.

 

او به جولیا که خود مادری عمیقاً دوست داشتنی (و عمیقاً نگران) است، همین را می گوید. گابریل به او اطمینان می دهد که در نبردی که پیش رو دارد، آنچه او به میز می آورد بسیار مهم است. او می گوید: «عشق مادری نزدیک ترین چیزی است که ما به عشق خدا می دانیم.

 

بزرگترین جلوه آن عشق البته فداکاری است. و در واقع، ما در اینجا یک فداکاری عالی را می بینیم.

 

از باز تا بسته، جن‌گیر پاپ در دین، ماوراء طبیعی و خود ایمان پیچیده شده است.

 

گابریل توسط کاردینال سالیوان جوان به عنوان یادگاری در نظر گرفته می شود که معتقد است تسخیر جن یک افسانه است. در حالی که سالیوان مایل است موقعیت گابریل را به طور کامل حذف کند، پاپ از گابریل محافظت می کند. پاپ اظهار تاسف می کند: «[شرارت ماوراء طبیعی] فقط یک ایده برای [نسل جوان کشیش] است. “برای ما بسیار واقعی است.”

 

ما در اولین گفتگوی گابریل با هنری می‌بینیم که چقدر می‌تواند واقعی باشد – مکالمه‌ای که با تفاوت‌های روحانی جالب همراه است. وقتی دیو می گوید که از گناهان خود گابریل علیه او استفاده خواهد کرد، گابریل از دیو می خواهد که به او بگوید این گناهان ممکن است چیست. دیو لال است: گابریل اشاره می کند که عیسی گناهان خود را پاک کرده و هیچ اثری از آنها باقی نگذاشته است. (دیو بعداً از خاطرات گابریل علیه خود استفاده می کند – زیرا در حالی که خدا گابریل را از گناهانش بخشیده است، گابریل خودش را نبخشیده است.)

 

می بینیم که اعتراف، بخش فوق العاده مهمی از مبارزه گابریل با دیو است. او و کمک کشیش جوانش، پدر اسکیبل، هر کدام به دیگری اعتراف می کنند. و کاملاً واضح است که اگر فقط یک اعتراف جزئی داده شود، شیطان می تواند از اسرار باقی مانده استفاده کند. دعا نیز کلیدی است: گابریل به دیگران می گوید که بی وقفه در حالی که جن گیری واقعی را انجام می دهد دعا کنند: او می گوید که دعاها برای دیو بسیار دردناک است. از آنجایی که شیاطین موجوداتی خودخواه هستند، در نهایت آنچه را که برای متوقف کردن درد باید بدانند به کشیش ها می گویند.

 

با این حال، طلسم هایی مانند صلیب و طلسم نیز بر دیو تأثیر می گذارد.

 

همانطور که فیلم ادامه دارد، متوجه می شویم (و یک هشدار اضافی در اینجا) که دخمه های آن به تفتیش عقاید اسپانیایی مربوط می شود. ظاهراً بازرس اصلی اسپانیا از قرن پانزدهم با دیو در صومعه جنگید و شکست خورد. او خودش تسخیر شده بود و به تنهایی تفتیش عقاید را به وجود آورد که گابریل آن را تاریک ترین فصل در تاریخ کلیسای کاتولیک توصیف می کند. این جالب است، زیرا یکی از تاریک ترین خاطرات گابریله شامل ناتوانی (و عدم تمایل) او برای کمک به قربانی آزار جنسی مبتنی بر کلیسا است. می شنویم که شیطان می خواهد “کلیسا را از درون ویران کند” و شاید شیطان فیلم می خواست از گابریل به عنوان ابزاری نامقدس برای استفاده از رسوایی های کلیسا برای اهداف جهنمی استفاده کند.

ما اشاراتی به داستانی می شنویم که در کتاب غیر متعارف خنوخ یافت می شود که در آن ۲۰۰ فرشته فاسد به زمین افتادند و خود را آزار دادند. به نظر می‌رسد گابریل و پاپ هر دو این داستان را متعارف می‌پذیرند، و حتی نقشه‌ای کشف شده است که نشان می‌دهد آن فرشتگان سقوط کرده ظاهراً خود را در خانه ساخته‌اند (و سنگرهایی را در جایی که خدا استقبال نمی‌کند برپا کرده‌اند).

 

نیروهای ماوراء طبیعی به وضوح در صومعه در حال بازی هستند، به دیوارها ضربه می زنند و کاغذ دیواری را می خراشند و گاهی اوقات مردم را به اطراف پرتاب می کنند. مردم تسخیر می شوند و تحت آن نفوذ شیطانی درگیر فعالیت های آزاردهنده زیادی می شوند.

 

بسیاری از تصاویر مسیحی و شیطانی را می توان در اینجا یافت. صلیب‌هایی دور گردن کشیش‌ها آویزان است، دیوارها و پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ را تزئین می‌کند. و گاهی خود را وارونه می کنند. مجسمه عیسی که از صلیب آویزان شده بود در یک نقطه خونریزی می کند. پنتاگرام ها می درخشند. یک موجود فرشته‌ای – کسی که فکر می‌کنم این فیلم برای ما به معنای ارتباط با مریم است – در عوض ثابت می‌کند که شیطانی است. کسی نقاب شیطان می‌زند. تصاویر باستانی و مدرن از شیاطین دیده می شود. گابریل به یک مجسمه فرشته سلام می کند و آن را “دوست من” می نامد.

 

یک نکته دیگر: ما می آموزیم که حدود ۹۸٪ از مواردی که به درب گابریل می رسد به جن گیر نیاز ندارد، بلکه به پزشک یا روانشناس نیاز دارد. همه کسانی که می بینیم که تسخیر شده به نظر می رسند اینجا نیستند. اما در یک مورد، به نظر می‌رسد گابریله وانمود می‌کند که قربانی است – مراسم جن‌گیری را انجام می‌دهد تا مرد را از شر شیاطین روان‌شناختی‌اش «آزاد کند». او بعداً به هیئتی از مقامات واتیکان می‌گوید که گاهی مردم «فقط به کمی گفتگو، کمی درک و گاهی به کمی تئاتر نیاز دارند».

 

پدر اسکیبل گناهی اعتراف نشده دارد: رابطه با یک زن جوان. زن ظاهراً می خواست که او کشیشی را ترک کند. او دروغ گفت و گفت که می کند. اما اسکیبل به گابریل می گوید که عشق او به خدا بیشتر از عشق او به این زن است و به نظر می رسد که این رابطه به نوعی پایان یافته است. (زمانی که او اعتراف می کند و متعاقباً از این گناه تبرئه می شود، دوباره برای مبارزه مناسب در نظر گرفته می شود.)

 

اهریمن از این گناه علیه کشیش استفاده می کند و او را متهم می کند که یک «شنی گیر» و کسی است که مستعد اغوا کردن دختران جوان است. اهریمن گاهی به صورت زن نیز ظاهر می‌شود: در یک صحنه، او روی تخت نشسته، سینه‌هایش را باز کرده و کشیش را تشویق می‌کند که به او ملحق شود. در دیگری، او از پهلو کاملاً برهنه (البته پوشیده از درخششی از خون) دیده می شود.

 

هنری تسخیر شده چندین بار سینه های مادرش را می گیرد و شکایت می کند که هرگز در کودکی به او شیر نداده اند. امی لباسی به تن می کند که ساق پا، میانی و دکلره را نشان می دهد. جولیا به او می گوید که باید لباس های تحریک آمیز را کنار بگذارد، زیرا توجه اشتباه کارگران صومعه را به خود جلب می کند. اما واضح است که امی دقیقاً به دنبال چنین توجهی است.

 

بدن هنری به شدت مورد آزار شیطان درونش قرار گرفته است. او زمانی که برای اولین بار تسخیر می شود، بریدگی های عمیقی را روی صورتش می خراشد و با ادامه فیلم، بریدگی ها و زخم های بیشتری ظاهر می شود. دیو پیام هایی را روی سینه و شکم هنری نیز حک می کند. دهان او به طور غیر طبیعی منبسط می شود (هم برای بیرون آوردن اشیاء از بدنش و هم فقط برای جیغ زدن)، و هنری اغلب اوقات درد زیادی دارد.

 

اجساد به طور ماوراء طبیعی به دیوارها پرتاب می شوند. موجودات شیطانی کشتی می گیرند و مردم را خفه می کنند. امی توسط یک جانور نامرئی تهدید می شود که چنگال هایش دیوارهای اطراف او را می کند. جولیا در تخت خودش مکیده می شود و تقریباً خفه می شود. یک انفجار چند کارگر را به شدت مجروح می کند (یک مرد را می بینیم که سوخته است و به داخل آمبولانس کشیده شده است). در فلاش بک، جسد مردی را در ماشین می بینیم که سرش با نوعی فلز به چوب بسته شده است. (نفخ و خون هم سر و هم یک اسلحه بیرون زده را می پوشاند.) یک خوک به سرش شلیک می شود و در کلبه گلوله می پاشد. یک نفر بخشی از گوشش را گاز گرفته است.

 

زنی به سمت مرگ می پرد. یک نفر یک پرنده زنده را می خورد. جمجمه ها و اسکلت ها بخش هایی از صومعه را “تزیین” می کنند. تصویری از مبارزه فرشته مایکل با اژدها (تجلی هنری شیطان) را مشاهده می کنیم. به نظر می رسد یک موجود عملاً از هم جدا شده است. در فلاش بک، سربازان در طول جنگ جهانی دوم هدف گلوله قرار می گیرند و کشته می شوند. هنگامی که قربانیان با گلوله مورد اصابت قرار می گیرند و بعداً اجساد خونین آنها در خیابان ها افتاده است، ما شاهد انفجارهای کوچک خون هستیم.

 

پدر گابریل یک فلاسک ویسکی حمل می کند. هنگامی که برای اولین بار به صومعه می رسد، مقدار زیادی از آن را می گیرد (جاده غبارآلود را برای نیاز به نوشیدن سرزنش می کند)، سپس با پدر اسکیبل نوشیدنی می دهد.

 

یک پرتابه استفراغ می کند که به نظر می رسد چندین گالن خون است. امی نیز پس از پرتاب شدن به دیوار کمی استفراغ می کند. هنری پرنده‌ای را که به‌طور وحشتناکی آسیب‌دیده اما هنوز زنده به نظر می‌رسد، برمی‌گرداند.

 

پدر گابریل در طول جنگ جهانی دوم به عنوان بخشی از مقاومت ایتالیا علیه فاشیست ها جنگید. هنگامی که بیشتر همرزمانش به ضرب گلوله کشته شدند، او وانمود کرد که مرده است در حالی که یک سرباز نازی از آنجا عبور می کرد – قسمتی که هنوز هم از آن احساس پشیمانی عمیق می کند.

 

امی گاهی با مادرش بسیار بی احترامی می کند.

 

“خدا اینجا نیست!” دیو فریاد می زند

 

“خدا همیشه اینجاست!” کشیش جواب داد.

 

در چنین یادآوری هایی است که The Pope’s Exorcist حداقل در سطحی کار می کند. این فیلم ما را به یاد واقعیت خیر و شر و نبرد بین آنها می اندازد. این به ما می گوید که خدا بسیار برتر از هر چیزی است که نیروهای جهنمی می توانند به سمت ما پرتاب کنند. و اصرار دارد که عشق فراتر از تمام نقشه های شیطانی است. و حتی زمانی که نیروهای شیطانی از آن عشق علیه ما استفاده می کنند، راهی برای برگرداندن جدول وجود دارد.

 

این حماقت خداست.

 

با این حال، بیایید از این غافل نشویم که چگونه حماقت خود فیلم فراتر از این موضوع است.

 

پدر گابریل آمورث یک کشیش واقعی و یک جن گیر واقعی بود – که ادعا می کرد تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۶ هزاران هزار جن گیری انجام داده است. او چندین کتاب در مورد تجربیات خود نوشت و شخصیتی تا حدودی بحث برانگیز در کاتولیک بود.

در حالی که The Pope’s Exorcist ادعا می کند که «بر اساس» چند کتاب پدر آمورث ساخته شده است، حتی راسل کرو، ستاره فیلم، می گوید که این فیلم دارای «مجوز هنری کاملاً کمی» است. این فیلم استعاره‌های استاندارد مالکیت را با سبک‌های خانه‌های جن زده استاندارد ترکیب می‌کند و به همان اندازه مدیون فیلم‌های ماجراجویی/ترسناک کمپینگ مانند Van Helsing است. در واقع، به نظر می‌رسد که فیلم امیدوار است که ما دنباله‌هایی را ببینیم – شامل چند جن‌گیر جسور که از جیب‌های فعالیت اهریمنی بازدید می‌کنند (که در نقشه‌ای باستانی به خوبی مشخص شده است). در حالی که داستان اینجا و آنجا پیام های خوبی دارد، الهیات بسیار گل آلود است.

 

و ما نمی توانیم افراط و تفریط های مشکل ساز آن را نیز نادیده بگیریم. زنان برهنه غرق در خون. بچه های ناسزا و تف کردن. خون و گور و خون بیشتر و گور بیشتر.

 

مطمئناً، شاید همه این مشکلات در سطحی قابل انتظار باشند. این یک فیلم ترسناک با درجه R است، فیلمی که آنتاگونیست اصلی آن در ابتدا ادعا می کند که نامش “کفر” است. و این فیلم، علیرغم چیزهای عجیب و غریب و افراط، ممکن است در واقع بذر رشد معنوی را در زندگی برخی بکارد. افرادی که هرگز در یک کلیسا را تاریک نمی کنند، ممکن است وارد یک تئاتر تاریک شوند، به دنبال هیجان های ارزان قیمت باشند اما چیزی بیشتر بیابند.

 

اما حدس من این است که اکثر کسانی که در حال حاضر مطالعه می کنند قبلاً آن دانه های معنوی را در زندگی خود کاشته اند. و اگر اینطور باشد، The Pope’s Exorcist احتمالاً ارزش کمی دارد.

 

همانطور که کشیش پیشنهاد می کند، خدا را می توان حتی در برخی مکان های تاریک پیدا کرد. اما این لزوماً دلیلی برای رفتن به آنجا نیست.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها