تاریخ انتشار : یکشنبه 26 دی 1400 - 11:51
190 بازدید
کد خبر : 192893

برگزاری جشنواره «خرید شفاف» در قزوین

برگزاری جشنواره «خرید شفاف» در قزوین

ایسنا/قزوین رئیس سازمان صمت استان قزوین گفت: جشنواره ویژه «خرید شفاف» توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های مجازی، میادین و اصناف و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا به منظور ایجاد رقابت در فرصت‌های توسعه کسب و کار، تقویت و حمایت از واحدهای تولیدی و شبکه توزیع پیشرو در اجرای درج قیمت تولیدکننده از ۲۲ دی تا ۲۲ بهمن در

برگزاری جشنواره «خرید شفاف» در قزوین

ایسنا/قزوین رئیس سازمان صمت استان قزوین گفت: جشنواره ویژه «خرید شفاف» توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های مجازی، میادین و اصناف و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا به منظور ایجاد رقابت در فرصت‌های توسعه کسب و کار، تقویت و حمایت از واحدهای تولیدی و شبکه توزیع پیشرو در اجرای درج قیمت تولیدکننده از ۲۲ دی تا ۲۲ بهمن در قزوین برگزار می‌شود.

عزیزالله افضلی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام برگزاری جشنواره ویژه «خرید شفاف» اظهار کرد: این جشنواره در ۲ مرحله برگزار خواهد شد که مرحله اول ۲۲ دی تا ۲۲ بهمن است و اهداف آن ایجاد بستر رقابتی برای فعالیت‌های زنجیره‌های تولید، تأمین و توزیع است که باید کالا با قیمت مناسب و با شفاف ارائه شود.

وی اضافه کرد: ایجاد رقابت در فرصت‌های توسعه کسب و کار، تقویت و حمایت از واحدهای تولیدی و شبکه توزیع پیشرو در اجرای درج قیمت تولیدکننده، جلوگیری از احتکار و ایجاد اطمینان در مصرف‌کنندگان از تأمین و توزیع مکفی کالا از اهداف جشنواره ویژه «خرید شفاف» است.

رئیس سازمان صمت استان قزوین اشاره کرد: جشنواره ویژه «خرید شفاف» توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های مجازی، میادین و اصناف و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا برگزار خواهد شد. شورای سیاست‌گذاری این جشنواره استانداری، اتاق اصناف، سازمان صمت، فرمانداران و اعضای ستاد تنظیم بازار استان خواهند بود که موضوع را رصد خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره ویژه «خرید شفاف» جشنواره‌ای ملی است که متناظر با آن در راستای شفاف‌سازی قیمت‌ها جشنواره استانی نیز برگزار خواهد شد تا رصد و پایش قیمت، کیفیت کالا، بخش خدمات، کنترل و نظارت قیمتی عرضه و کیفیت عرضه در استان انجام خواهد شد.

افضلی در خصوص کم‌فروشی تصریح کرد: اگر اطلاعاتی اعم از مواد تشکیل‌دهنده، وزن، تاریخ تولید، تاریخ انقضا که روی بسته‌بندی کالا درج می‌شود غیرواقعی باشد و مصرف‌کننده با توجه به آن خرید خود را انجام دهد از نظر قانون تقلب محسوب می‌شود.

وی متذکر شد: کم‌فروشی در قرآن آمده است و به لحاظ شرعی از تخلفات اقتصادی عمیق است برای همین برخورد شدیدتری داریم. اگر تولیدکننده‌ای کم‌فروشی داشته باشد بر اساس شماره و ردیف تولید می‌توانیم میزان کم‌فروشی را محاسبه کنیم و به تناسب آن میزان گران‌فروشی را لحاظ ‌‎کنیم که این امر در نهایت منجر به تشکیل پرونده در موضوع کم‌فروشی شده و واحد تولیدی تعزیر می‌شود.

رئیس سازمان صمت استان قزوین تصریح کرد: باید به یک موضوع نیز توجه ویژه داشته باشیم و آن این است که نوعی فروش در علم اقتصاد وجود دارد که مانند شعبده بازی می‌مانند، در این روش تولیدکننده به‌دلیل عدم کشش بازار، بسته‌بندی را به گونه‌ای تغییری می‌دهد که به لحاظ چشمی قابلیت تشخیص ندارد و خریدار فکر می‌کند که محصولی با وزن بیشتر خریداری می‌کند.

افضلی افزود: برای مثال بسته‌بندی واحد تولیدی به‌گونه‌ای است که خریدار فکر می‌کند نوشابه ۳۰۰ سی‌سی است اما در حقیقت نوشابه ۲۵۰ سی‌سی است و تولیدکننده هم روی بطری ۲۵۰ سی‌سی را درج کرده است؛ این کم‌فروشی نیست چون اطلاعات را دقیق درج کرده است؛ در اینجا تولیدکننده قیمتش را با قیمت ۳۰۰ سی‌سی ماه قبل یکسان می‌زند چون به علت افزایش قیمت مواد اولیه مجبور به تغییر نوع بسته‌بندی شده است که از نظر ما این کم‌فروشی نیست. البته در این زمینه توصیه‌هایی به بخش توزیع داریم که اطلاعات را دقیق در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند تا مصرف‌کنندگان دچار اشتباه نشوند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها