تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 - 16:26
168 بازدید
کد خبر : 181967

تامین امنیت گردشگران یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرداری است

تامین امنیت گردشگران یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرداری است

ایسنا/خراسان رضوی معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: تأمین امنیت گردشگران یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که از شهرداری انتظار دارند و تاکنون نیز کمتر به آن پرداخته شده است. نرگس شالچیان در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص مهم‌ترین دغدغه‌های حال حاضر گردشگری استان اظهار کرد: همانطور که می‌دانید در نوزدهم شهریورماه

تامین امنیت گردشگران یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرداری است

ایسنا/خراسان رضوی معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: تأمین امنیت گردشگران یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که از شهرداری انتظار دارند و تاکنون نیز کمتر به آن پرداخته شده است.

نرگس شالچیان در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص مهم‌ترین دغدغه‌های حال حاضر گردشگری استان اظهار کرد: همانطور که می‌دانید در نوزدهم شهریورماه امسال، برنامه راهبردی توسعه صنعت گردشگری از طریق دفتر ریاست جمهوری به تمام حوزه‌ها ابلاغ شده و برای تمام دستگاه‌ها شرح وظایفی در نظر گرفته شده و طبیعتاً برای ما که زیرمجموعه وزارت کشور هستیم نیز شرح وظایفی در نظر گرفته شد. تأمین امنیت گردشگران یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که از ما انتظار دارند و تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید امنیت ابعاد مختلفی دارد در نتیجه طبیعتاً آنچه به حوزه شهرداری مربوط می‌شود، موضوع تقویت و توسعه زیرساخت‌های امنیت است که شامل امنیت فضای شهری، مبلمان، امنیت عاطفی، روانی و … می‎شود که در زمینه گردشگری از جمله مهم‌ترین عوامل جذب گردشگر محسوب می‌شود. چنان که می‌دانید اولین عامل ورود گردشگر به مکانی، وجود جاذبه‌های گردشگری است اما تکرار ورود گردشگران در ارتباط با خاطره‌ای است که از مکان گردشگری ساخته می‌شود و امنیت می‌تواند در شکل‌گیری این خاطره نقش مهم و پر رنگی داشته باشد.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد عنوان کرد: بنابراین موضوع امنیت و زیرشاخه‌های آن از مواردی که بر آن تمرکز کرده‌ایم، باید مصادیق هریک را پیدا کرده و به صورت موضوعی وارد مصادیق مربوطه شویم. با توجه به خروجی‌ها و آسیب‌هایی که در این مدت رخ داده است، ما در حال شناسایی و دسته‌بندی مواردی هستیم که بر اساس این دسته‌بندی دغدغه‌هایمان را به نهاد مطالعات اعلام کرده تا بتوانیم طبق این دغدغه‌ها مشاوره‌هایی دریافت کنیم.

شالچیان در خصوص ابعاد مختلف امنیت بیان کرد: به عنوان مثال امنیت در حوزه تقویت زیرساخت‌های شهری، نورپردازی شهر، اصلاح هندسی، مبلمان شهری، دسترسی به خطوط حمل‌ونقل شهری، امنیت‌های عاطفی و موارد دیگری را در برمی‌گیرد.

همکاری با سمن‌ها یکی از موارد بیان شده در سند توسعه گردشگری است

وی افزود: سند راهبردی توسعه گردشگری موارد را به صورت کلی بیان کرده که یکی از این موارد همکاری با سمن‌ها(سازمان‌های مردم‌نهاد) به حساب می‌آید که بر عهده وزارت کشور قرار گرفته است و طبیعتاً ما باید به عنوان بال‌هایی در جهت اجرایی شدن تصمیمات آن‌ها حرکت کرده و در کنار آن‌ها باشیم. همکاری با سمن‌ها یکی از دغدغه‌های من بوده‌ است که از ابتدا به آن پرداخته‌ایم. به عنوان مثال در سال ۹۷ تفاهم‌نامه‌ای با انجمن مجموعه‌داران امضا شد و قرار بر این بود که فضایی در اختیار مجموعه‌داران قرار گیرد تا از این طریق بسیاری از این مجموعه‌دارانی که مجوز دارند، اما بنا به دلایلی شرایط و بستری فراهم نشده که بتوانند ذخایر را در معرض دید همگان قرار دهند، ذخایر خود را معرفی کنند و به نوعی به ظرفیت‌های فرهنگی شهر اضافه شود.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد اظهار کرد: در حوزه‌های مختلف سازمان فرهنگی و شهرداری نیز سعی شده است تا حد لازم، کارها برون‌سپاری شود؛ برای مثال تا جایی که من اطلاع دارم، در حوزه معاونت اجتماعی شهرداری نیز همکاری با تشکل‌ها و سمن‌ها صورت گرفته به طوری که فضاهای فیزیکی در اختیار آن‌ها قرار داده شده و حمایت‌های لازم از این نهادها صورت گرفته است.

شالچیان گفت: با توجه به این که هزینه‌کرد هر اقدام و برنامه‌ای باید در سرفصل خود قرار داشته باشد، بنابراین من فکر می‌کنم ضعف اطلاع‌رسانی یکی از مواردی است که در این زمینه وجود دارد و متأسفانه ما نتوانستیم حوزه‌های خود در قسمت‌های مختلف را به خوبی معرفی کرده و شرح وظایف کنیم. به طور کلی شرح وظیفه ما در دو مقوله کلی تأمین امنیت و همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد گنجانده شده است.

وی ادامه داد: فردی که وارد مشهد می‌شود در اولین گام نیاز به فضای اقامتی خوب و مناسب دارد. اما سوال مهمی که ایجاد می‌شود این است که شهرداری در کدام قسمت و پروتکل تشخیص و ساخت هتل‌ها، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، پاساژها و … قرار دارد؟ شهرداری تنها پروانه ساخت را صادر می‌کند و در فرایند امضا حضور ندارد؛ لذا تشخیص ساخت هر یک از ساختمان‌ها از عهده شهرداری خارج بوده و در حوزه میراث فرهنگی قرار دارد.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد بیان کرد: دومین گام را می‌توان بازدید از موزه‌ها و اماکن فرهنگی دانست. اما اماکن فرهنگی در اختیار شهرداری نیستند زیرا ساعت کاری فعالیت آن‌ها متقارن با ساعت استراحت زائران و گردشگرانی است که به مشهد سفر کرده‌اند، بنابراین این ناهماهنگی سبب بروز مشکلاتی شده است. اما گاهی اوقات رابطه میان علت و معلول عوض می‌شود و به تعبیری کارها و اقدامات شهرداری معلول علت‌هایی است که ما در آن علت‌ها سهیم نبوده و اثرگذار نیستیم.

ارتقاء فرهنگ میزبانی یکی از ابعاد خدمات میزبانی است

شالچیان در راستای خدمات میزبانی خاطرنشان کرد: خدمات میزبانی می‌تواند ابعاد مختلفی مانند ارتقا فرهنگ میزبانی و ارائه خدمات گوناگونی را دربرگیرد. به این ترتیب ما سعی کردیم افرادی که در پیشانی و خط مقدم ارتباط با زائران و گردشگران قرار دارند، در سطح، ادبیات و درک یکسانی از مفاهیم پذیرفته ‌شده قرار داشته باشند. چون افرادی که وارد مشهد می‌شوند، فارغ از وظایفی که بر عهده میراث فرهنگی، شهرداری و آستان قدس وجود دارد و مشکلات موجود در شهر، برخی انتظاراتی دارند که باید برطرف شود.

وی عنوان کرد: بنابراین ما به این نتیجه رسیدیم که به موضوع خدمات میزبانی ورود پیدا کنیم و خدمات میزبانی در حوزه درون‌سازمانی و برون‌سازمانی ما شکل گرفته است؛ به نظر من در زمینه خدمات میزبانی باید همه دستگاه‌هایی که در امر میزبانی دخیل بوده و سعی می‌کنند میزبانی شایسته و فاخری از مهمانانی که وارد مشهد می‌شوند، داشته باشند، در کنار یکدیگر قرار گرفته و از تمام ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود در میزبانی استفاده کنند تا بتوانند رضایتمندی را در مهمانان ایجاد کنند.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد عنوان کرد: سعی کرده‌ایم در ورودی‌های مختلفی که در سطح شهر وجود دارد، ارتباطات میان‌بخشی را افزایش دهیم. یکی از سیاست‌های من انجام کارهای مشارکتی است تا در انجام کارهای مختلف، حوزه‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار بگیرند. به عنوان مثال ارتباطات زیادی با راه‌آهن داشتیم و تفاهم‌نامه‌هایی با آن‌ها امضا کرده‌ایم. به این ترتیب با توجه به این که مهمانداران قطار مدت زمان زیادی با زائران و گردشگران در ارتباط بوده و بهترین افراد برای ایجاد آمادگی در مهمانان هستند، آموزش مهمانداران قطار را در دستور کار خود قرار داده و محصولی را به صورت مکتوب در اختیار آن‌ها قرار دادیم.

شالچیان اضافه کرد: به علاوه در زمینه محصولات چندرسانه‌ای نیز با کمک رجا فعالیت‌هایی صورت گرفته است؛ در واقع داستانی از یک خانواده‌ که از تهران به مشهد می‌آید، روایت کردیم که در طول مسیر با ظرفیت‌های مشهد آشنا می‌شوند تا از این طریق فرایند میزبانی به مهمانان نشان داده شود. در حال پیگیری و انجام این طرح در فرودگاه هستیم که متاسفانه هنوز نتونسته‌ایم تعامل مناسبی با آن‌ها داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در راستای خدمات میزبانی گردشگران و زائران می‌توانند با تلفن ۳۱۳۵  تماس گرفته و اطلاعات و دغدغه‌های خود را مطرح کنند. در هیچ یک از شهرهای ایران تلفنی مختص خدمات گردشگری و زیارت وجود ندارد و باید با شماره ملی میراث فرهنگی تماس گرفته شود و براساس اطلاعات مشخصی که کمتر به روزسانی می‌شود و درسایت‌ها وجود دارد، کمک‌ها و راهنمایی‌هایی دریافت شود.

۲۷ پایگاه راهنمای زائر با کارشناسانی زبده در سطح مشهد وجود دارد

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: ۲۷ پایگاه راهنمای زائر در سطح مشهد وجود دارد که کارشناسان زبده‌ای در این پایگاه‌ها حضور دارند و از این طریق توانمندسازی نیروی انسانی صورت گرفته است. با ناجا نیز صحبت‌هایی شده است که این نیروهای راهنمای زائر به عنوان پلیس‌های افتخاری ناجا فعالیت کنند. در حال حاضر نیز نیروهای راهنمای زائر ما بازرسان صنایع و معادن هستند.

شالچیان ادامه داد: آموزش به تنهایی تضمین کننده یک برنامه نخواهد بود و در کنار آن وجود تقویت‌کننده‌ها وابزارهای دیگری نیز لازم است. مسئله آموزش همواره دغدغه مدیران بوده و قبل از ورود من به شهرداری نیز این آموزش‌ها انجام می‌شده است. من همواره سعی می‌کنم کارها و برنامه‌هایی که در گذشته انجام شده و تاثیرات خوبی داشته است را با نگاهی نو ادامه دهم.

وی اضافه کرد: برای مثال آموزش تاکسی‌رانان یکی از این کارهای اثرگذار بوده که در زمینه آموزش انجام شده است و در همین راستا دوره شش ماهه‌ای برای یادگیری زبان عربی و انگلیسی و در زمینه روانشناسی نیز چند جلسه‌برای آن‌ها تشکیل شده است. طبق ارزیابی من در ابتدای شروع فعالیتم در شهرداری متوجه شدم که خروجی نمی‌تواند آنچه مد نظر ما است، باشد؛ به این معنی که بسیاری از افرادی که در این جلسات آموزشی شرکت کرده‌اند، دغدغه یکسانی نداشته‌اند.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد بیان کرد: به همین دلیل برای آن که دغدغه‌های یکسانی ایجاد شود باید حساسیت‌های یکسانی را ایجاد کنیم؛ لذا ما با شرکت تاکسی‌رانی صحبت‌هایی داشتیم تا علاوه بر ابزارهای تشویقی، چنانچه تاکسی‌رانان در دوره‌ها شرکت کنند و خروجی مورد نظر ایجاد شود، به عنوان مثال تاکسی‌ران حق آبونمان را پرداخت نکنند و یا با توجه به این که حضور تاکسی‌ها در اطراف حرم شیفت‌بندی است به مدت شش ماه در اطراف حرم فعالیت خود را ادامه دهد و شرکت تاکسی‌رانی این امکان را فراهم کرده و گفتند این اتفاق خواهدافتاد.

شالچیان تصریح کرد: من به آمار وزارت کشور به عنوان مرجع آمار استناد می‌کنم که بر اساس این آمار ۲۷ میلیون زائر و گردشگر داخلی و دو میلیون گردشگر خارجی و در مجموع ۳۰ میلیون گردشگر و زائر به مشهد سفر می‌کنند و هیچ شهری همانند مشهد نیست که در هر سه سال کل ایران به آن سفر کنند، بنابراین سفره‌ای پهن است و مهمانان مختلفی می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر برنامه‌ریزی‌ها درست انجام شود، دستگاه‌های مختلف می‌توانند به فراخور خود بهره‌برداری‌هایی از این سفره داشته باشند.

عدم برنامه‌ریزی صحیح در گردشگری سلامت موجب نارضایتی شده است

وی تشریح کرد: موضوع گردشگری سلامت یکی از پاشنه آشیل‌ها و ضعف‌هایی است که وجود دارد و سبب شده آسیب‌ها و لطماتی به ما وارد شود که در آینده این آسیب‌ها بیشتر نیز خواهد شد. به دلیل آن که برنامه‌ریزی درستی در این زمینه وجود ندارد و دستگاه‌ها در کنار یکدیگر قرار نگرفته‌اند، نارضایتی‌هایی ایجاد شده و پشتیبانی‌هایی صورت نگرفته است به طوری که این نوع از گردشگری صرفاً به عنوان گردشگری پزشکی مورد توجه قرار گرفته و نه گردشگری سلامت.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد اضافه کرد: این امر باعث شده است روز به روز جامعه گردشگری سلامت کم شود و این وضعیت منجر به مشکلات در زمینه اشتغال، آورده‌های اقتصادی و … شده است. در واقع ما باید تله‌های گردشگری را ایجاد کنیم، چرا که وارونگی رفتار زیادی میان گردشگر و زائر وجود دارد؛ به عنوان مثال فردی که بسیار اکونومیک است، ممکن است در سفر خرج‌هایی کند که هیچ‌گاه در شهر و زادگاه خود این هزینه را نکند و ما باید از این وارونگی رفتار استفاده کنیم و تله‌های گردشگری مثبتی قرار داده و معرفی‌های خوبی صورت دهیم تا سبب ماندگاری بیشتر افراد شود و راهنمایان گردشگری و تاکسی‌رانان ما می‌توانند از جمله این موارد باشند؛ این طرح و برنامه یک فرایند بوده و زمان‌بر است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها