تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 - 18:08
194 بازدید
کد خبر : 182784

در اعلام ورود کرونای انگلیسی به قزوین تعلل نکردیم

در اعلام ورود کرونای انگلیسی به قزوین تعلل نکردیم

ایسنا/قزوین رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: عده‌ای انتقاد دارند که خبر ورود کرونای انگلیسی به قزوین بنا به مصلحت دیر اعلام شده است در حالی که این چنین نیست و ما از همان روز اول شفافیت را معیار کار قرار دادیم. پیمان نامدار در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۲۵ بهمن

در اعلام ورود کرونای انگلیسی به قزوین تعلل نکردیم

ایسنا/قزوین رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: عده‌ای انتقاد دارند که خبر ورود کرونای انگلیسی به قزوین بنا به مصلحت دیر اعلام شده است در حالی که این چنین نیست و ما از همان روز اول شفافیت را معیار کار قرار دادیم.

پیمان نامدار در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۲۵ بهمن ماه در استانداری قزوین برگزار شد، با اشاره به فوت فرد آبیکی بر اثر ابتلا به کرونای انگلیسی تصریح کرد: در تاریخ ۱۹ بهمن ۹۹ از طریق مرکز بهداشت و درمان هشتگرد ابتلای این فرد به مرکز بهداشت آبیک اطلاع داده می‌شود.

وی افزود: فرد فوت شده مردی  ۴۸ ساله ساکن شهرک بعثت آبیک بوده که به کار دامداری مشغول بوده است، با توجه به این که کرونای وی مثبت اعلام شد جسد طبق پروتکل بهداشتی در روستای حسین آباد دفن شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: از همه افراد روستا و افراد نزدیک وی تست سریع گرفته شد که تست همه منفی بود به جز ۵ نفر از جمله خواهران و مادر فرد که تست آنها مثبت شد با این حال فردا تست pcr از همه افراد روستا گرفته می‌شود تا اطمینان کامل پیدا کنیم.

حسین آباد قرنطینه است

وی خاطرنشان کرد: روستای حسین آباد به صورت کامل قرنطینه و ورود ممنوع شده است، کلیه افرادی که تست آنها مثبت بود نیز به صورت خانگی قرنطینه شدند.

نامدار تاکید کرد: با توجه به محل زندگی فرد متوفی، از ساکنین بلوک محل زندگی وی یعنی از ۱۶۰ نفر تست سریع گرفته شد که تست همه منفی بود و تست pcr نیز از آنها گرفته می‌شود.

وی اظهار کرد: عده‌ای انتقاد دارند که خبر بنا به مصلحت دیر اعلام شده است در حالی که این چنین نیست و ما از همان روز اول شفافیت را معیار کار قرار دادیم، در واقع زمانی که فرد در بیمارستان هشتگرد بستری بوده و متخصص عفونی مشکوک می‌شود تا زمانی که نتیجه نهایی و کرونای جهش یافته وی تایید و نتیجه به ما اعلام شود، آخر شب ۲۱ بهمن است. ما از همان روز بلافاصله رهگیری را شروع کردیم و اطلاع رسانی در اولین زمان ممکن انجام شد.

این مسئول یادآور شد: جهش ژنتیکی در استان ما دیده شده است و فرد مبتلا با کشورهای خارجی یا افرادی که با فرد خارجی ارتباط داشته مراوداتی نداشته است این نشان می‌دهد که باید بیشتر توجه کنیم، با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در استان توانستیم میزان فوت بر اثر کرونا را کاهش دهیم به طوری که هفته‌ای حدود ۷ فوت ثبت می‌شود این در حالی است که تراکم جمعیت مسن در کشور ما زیاد است.

نامدار بیان کرد: همجواری با استان گیلان و مراودات زیاد با این استان نگران کننده است و نیاز است که محدودیت‌ها را افزایش دهیم، در بازگشایی و برگزاری مراسم‌های آیینی و مذهبی همواره ما بر حفظ پروتکل‌های بهداشتی تاکید کردیم اما اغلب اینگونه نیست و به پروتکل‌ها توجه نمی‌شود، با توجه به شرایط موجود نماز جمعه تعطیل می‌شود و کلیه  مراسم‌های عروسی و عزا که در فضای بسته است باید با حداکثر ۵۰ نفر اجرا شود.

وی یادآور شد: به رستوارن‌ها اجازه فعالیت با ۳۰ درصد ظرفیت را دادیم و قرار بود ۷۰ درصد صندلی‌ها جمع شود اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که از ظرفیت کامل استفاده می‌کنند، عوامل خطر مواجهه با ویروس کرونا را هر هفته بررسی و اعلام می‌کنیم اما طی دو هفته اخیر با تغییرات زیادی رو به رو شدیم به طوری که عدم استفاده از ماسک طی این مدت افزایش یافته است و از ۱۲ درصد به ۴۹ درصد رسیده است که نشان می‌دهد پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: میزان استفاده از تاکسی و اتوبوس در بین مبتلایان افزایش پیدا کرده و به ۱۲ درصد رسیده است، همچنین حضور در عروسی با افزایش زیادی رو به رو بوده است به طوری که این میزان از ۰.۳ به ۶.۶ رسیده است در واقع ۲۰ برابر افزایش داشته است، تالارها را می‌توانیم مدیریت کنیم اما برای عروسی‌هایی که در خانه برگزار می‌شود باید دهیاران و فرمانداران راهکار مناسبی پیدا کنند.

وی عنوان کرد: حضور در مراکز خرید و بازار از ۱۱.۸ به ۱۶.۹ درصد رسیده است، تماس با موارد مثبت نیز از ۵۶ درصد به ۷۹ درصد رسیده است.

نامدار یادآور شد: در حال حاضر تنها شهرستان آوج در وضعیت آبی است و سایر شهرستان‌ها زرد هستند، در شهرستان البرز موارد مثبت بستری و فوتی و در شهرستان‌های آبیک، قزوین، تاکستان و بویین زهرا موارد بستری افزایش پیدا کرده است؛ لازم است پروتکل‌ها با دقت بیشتری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نگرانی‌های ما محدودیت شبانه است که باید با دقت بیشتری اعمال شود هم اکنون این محدودیت‌ها توسط مردم جدی گرفته نمی‌شود، ساعت ۸ شب اصناف باید تعطیل شوند تا محدودیت رفت و آمد اعمال شود و نظارت باید جدی‌تر شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها