تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 دی 1400 - 17:04
178 بازدید
کد خبر : 191230

در نشست معاون‌ وزارت بهداشت با دانشجویان علوم پزشکی اصفهان چه گذشت؟

در نشست معاون‌ وزارت بهداشت با دانشجویان علوم پزشکی اصفهان چه گذشت؟

ایسنا/اصفهان نمایندگان انجمن های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست با معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند. سیما سادات لاری- سخنگوی وزارت بهداشت و معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (یکشنبه_۱۹ بهمن ماه) در دیدار با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در تالار اندیشه

در نشست معاون‌ وزارت بهداشت با دانشجویان علوم پزشکی اصفهان چه گذشت؟

ایسنا/اصفهان نمایندگان انجمن های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست با معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.

سیما سادات لاری- سخنگوی وزارت بهداشت و معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (یکشنبه_۱۹ بهمن ماه) در دیدار با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در تالار اندیشه این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: خدا قوت ویژه به دانشجویان می گویم که در این ایام کرونا باعث افتخار شدید، رسالت رشته خود را درک کردید و با وجود نگرانی ها در صحنه بودید.

خوشبختانه هیچ دانشجوی پزشکی را از دست ندادیم

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در زمان تعطیل شدن دانشگاه ها و بازگشایی دوباره پیش بینی تمهیدات به درستی انجام شد، تاکید کرد: خوشبختانه هیچ دانشجویی را از دست ندادیم و این نقطه امیدی برای ما بود.

وی با اشاره به اینکه کرونا همه مناسبات ما را به هم ریخت، افزود: فضای کرونا قابل قیاس با فضای معمولی نیست و این شور و شعف فعالیت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در هیچ دانشگاهی وجود ندارد، قطعا مشکلات جامعه بر فضای دانشجویی هم تاثیر می گذارد و سرایت می کند.

لاری گفت: تمرکز ما کاملا بر روی فعالیت هایمان بود. چند هدف داشتیم یکی پروژه های نیمه کاره که ساماندهی آنها مهم بوده است.

وی به مباحث بودجه ای اشاره و تاکید کرد: بودجه ستادی ۴ میلیارد تومانی را به ۷۰ میلیارد رساندیم و تلاش کردیم اقدامات موثری برای دانشجویان انجام دهیم، ولی درآمدها ۴۰ درصد کاهش یافت که بر روی فعالیت ها نیز تاثیر گذاشت.

لاری خاطرنشان کرد: هزینه ۳۰ درصد دانشجوی فعلی برای ما معادل همان صد درصد دانشجو است، چون نرخ تورم بالا رفته است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در مباحث فرهنگی بیشتر دفاعی کار کردیم، اظهار کرد: تلاش کردیم تضارب آرا وجود داشته باشد و صدای مخالف هم بیرون بیاید و افرادی به کار بگیریم که به تشکل ها کمک کنند.

وی با اشاره به برخوردهایی که گاهی با دانشجویان صورت گرفته است، گفت: از همه معاونان خواستیم اگر دانشجویی کار سیاسی در دانشگاه می کند که مجوز گرفته هیچ نهاد بیرونی اجازه ندارد با آن برخورد کند و این بسته به نگرش رییس دانشگاه و معاون دانشجویی دانشگاه است.

داشتن اتحادیه حق مسلم دانشجویان است

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه امروز فضاهای تشکلی بی روح تر شده چون تضارب آرا وجود ندارد، تصریح کرد: تشکل ها هم باید چارچوب را حفظ کنند و داشتن اتحادیه حق مسلم دانشجویان است.

وی افزود: برای رصد فعالیت های دانشجویی در فضای منطقی، باید مجوزهای لازم داده شود و گرنه فعالیت ها زیرزمینی و از چارچوب خارج می شود.

لاری ادامه داد: در انجمن های علمی، کارشناسان وزارتخانه را تغییر دادیم که اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. این فضا نباید یک طرفه باشد و دانشجویان باید فعالیت بیشتری داشته باشند، بسیاری از دانشگاه ها این فضایی که شما در اصفهان دارید را ندارند و انتطار می رود فعالیت بیشتری داشته باشید.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم سرانه فعالیت فرهنگی دانشجویی را بالاتر ببریم،‌ تصریح کرد: سابقه نداشته این حجم فعالیت برای تقویت مباحث فرهنگی در حوزه وزارت بهداشت انجام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت از تعریف ۱۵۰ شاخص و دیگر فعالیت ها خبر داد و گفت: سعی کرده ایم اقدامات زیرساختی انجام دهیم و در حال دفاع هستیم تا فعالیت های فرهنگی در رتبه بندی علمی دانشگاه در نظر گرفته شود.

بیمه و افزایش ۵۰ درصدی دستمزدهای دستیاران

وی با بیان اینکه برای دستیاران اتفاقات خوبی مانند بیمه و افزایش ۵۰ درصدی دستمزدها انجام شد، افزود: بیشترین اقدام ما این بود که ماهیت فرهنگی دانشجویی و ارزش کارهای دانشجویان را حفظ کنیم. ضمن اینکه قدردان تک تک دانشجویان هستیم که در این فضا فعالیت می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه تلاش کردیم فعالیت های فرهنگی را در بستر فضای مجازی داغ نگه داریم، تصریح کرد: دانشجویان به ما یاد دادند که این فضا بستر خوبی است و بعد از کرونا هم از این فضا بهره بگیریم، اما باید چارچوب و ضوابط خودش را داشته باشد.

معاون وزیر بهداشت با تاکید براینکه هرچقدر فضای ورزشی در دانشگاه ایجاد شود به همه کمک خواهد کرد، گفت: می دانیم که همه اقدامات انجام شده کافی نیست، اما معتقدم معاونت فرهنگی دانشجویی را خود دانشجویان باید اداره کنند که در این صورت مشارکت بیشتری هم خواهیم داشت.

معاونت فرهنگی دانشجویی را خود دانشجویان اداره کنند

وی با اعتقاد براینکه هزینه فعالیت های فرهنگی در مقابل فعالیت های رفاهی و دانشجویی کم است، گفت: احساس کردم در این دانشگاه شرایط گفت و گوی دانشجو و مسئولان دانشگاه فراهم نیست. باید این موضوع  فرهنگ سازی شود که دانشجو در تصمیم گیری ها و فعالیت ها مشارکت داده شود.

در ابتدای این نشست، علی نصرالهی زاده- دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: ۵ اتحادیه دانشجویی داریم که هیچ تفاوتی در دیدگاه ندارند، در حالی که به انجمن های اسلامی به عنوان قدیمی ترین نهاد دانشجویی در کشور و پیشگام در بسیاری از عرصه ها بی توجهی می شود.

وی افزود: لکنت زبان محل اعرابی در تشکل های دانشجویی ندارد، تشکل های دانشجویی درگیر بازی های سیاسی نشده اند و به فکر منافع جامعه هستند تا منافع سیاسی و شاهد فشارهای زیادی به دانشجویان بوده‌ایم، اما مقاومتی برای حفظ حقوق دانشجویان نشده است.

در هیچ آیین نامه‌ای برنامه مجازی نیاز به مجوز ندارد

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در پاندمی کووید بسیاری از دانشگاه ها برای برگزاری برنامه ها در فضای مجازی باید درخواست مجوز کنند، افزود: این درحالی است که در هیچ آیین نامه ای نیامده که برنامه مجازی نیاز به مجوز داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه پس از چند سال به مشکلات تشکل های دانشجویی رسیدگی نشده است، گفت: همواره اولین تشکل دانشجویی بوده ایم که در همه مواقع حضور فعال داشته ایم و فکر حل مشکلات جامعه بوده ایم، اما با سیاست های دوگانه و محدودیت ها، فضا برای تشکل ها سخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه بزرگداشت شهید بهشتی را با مجوز برگزار کردیم اما برخی افراد برنامه را بهم زدند، درحالی که هنوز جای سوال است که چه پیگیری و برخوردی با آنها شد؟ اگر تشکل های غیرهمسو بود هم همین برخورد می شد؟

مطیع الاسلامی- دبیر کانون هلال احمر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با اشاره به اینکه این کانون حدود یک سال و نیم در دانشگاه فعالیت می کند، گفت: در زمینه کانون های دانشجویی امکانات و حمایت ها وجود دارد، اما خود دانشجویان گاهی کم کاری می کنند.

خانه نشریات تشکیل شد، اما حرکت رو به جلویی ندیده ایم

کامیاب کریم پور- دبیر انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دبیر ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه در بحث نشریات یکم اسفند سال قبل جلسه ای با شما داشتیم و مشکلات را بیان و پیشنهاداتی ارائه کردیم، گفت: خانه نشریات تشکیل شد، اما از سال گذشته تاکنون، هیچ حرکت رو به جلویی ندیده ایم، البته شرایط کرونا وجود دارد اما از سال گذشته جشنواره های مجازی زیادی هم برگزار شد.

وی ادامه داد: قرار بود سایتی برای ارائه استعدادها و توانایی های دانشجویان در زمینه نشریات طراحی شود تا نشریات دانشجویی از خفتگی دربیایند اما این سایت هنوز بعد از یک سال به نتیجه نرسیده است.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در این دولت دانشجویان چشمشان به عدالت بین تشکل ها و رویش امید بود، اما چنین چیزی ندیده اند، گفت: طبق آئین نامه دانشجویی، تشکل ها برای برگزاری برنامه و دعوت میهمانان نیاز به مجوزی ندارند، اما مجوزی به ما داده نشد، حتی در فضای مجازی اجازه ندارند که بدون اجازه هیات نظارت بر تشکل ها دعوت کنند و با وجود حمایت هایی که می شود، شاهد هیچ اتفاق خاصی نبوده ایم.

دانشجویان با سازمان صمت، سامانه ۳۱۱۳ به صورت داوطلبانه همکاری کردند

وی همچنین با بیان اینکه طی این مدت همکاری زیادی در زمینه مقابله با کرونا داشته ایم و برای اولین بار یک سایت برای فروش محصولات بهداشتی با قیمت مصوب طراحی کرده ایم، خاطرنشان کرد: دانشجویان با سازمان صمت، سامانه ۳۱۱۳ و بخش های مختلف به صورت داوطلبانه همکاری کردند که هنوز ادامه دارد.

پویا نیک دل- نماینده دبیر انجمن های علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با اشاره به شیوع همه گیری کرونا، گفت: یکی از پیامدهای کرونا برقراری عدالت آموزشی بود، به طوری که انجمن های علمی سراسر کشور در این دوران وبینارهای مختلف با موضوعات روز و بهره گیری از اساتید برگزار کرده اند.

وی با بیان اینکه دانشجویان امروز می توانند از وبینارهای روز بهره ببرند، افزود: اطلاع رسانی خوبی نمی توانیم برای حضور دانشجویان داشته باشیم، بنابراین درخواست داریم یک دیتابیس جامع برای انجمن های کشور داشته باشیم تا این اطلاعات مفید و رایگان در اختیار همه قرار گیرد.

دیتابیس جامع برای انجمن های کشور تشکیل شود

نگین رضایی- نماینده دبیر انجمن های ورزشی دانشگاه با اشاره به اینکه بخش ورزشی در دوره همه گیری کرونا درگیر شده و برنامه ها مثل قبل برگزار نمی شود، گفت: یکسری رشته ها از سوی وزارتخانه معرفی و برگزار شد، اما انتقادی که داریم این است که این رشته ها می توانند بیشتر باشد.

وی ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مسابقات درون دانشگاهی نیز برگزار شد ولی قبل از همه گیری کرونا، هرسال مسابقات بین دانشکده ای برای آقایان داشتیم و هیچ وقت برای خانم ها برگزار نشد و نمی دانم چرا هیچ پیگیری نشده است.

سفیران جشنواره سیمرغ در اصفهان نیازمند حمایت

حسینی- دبیر کمیته سفیران جشنواره سیمرغ در اصفهان و دبیر بخش اطلاع رسانی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا، محتوای خاصی در کانال جشنواره تولید نشده و همین باعث شده استقبال خاصی از دانشجویان نداشته باشیم و تفاوت آشکاری با دوره های قبل در ثبت نام و آثار مشاهده می کنیم.

وی افزود: درخواست دارم در کمتر از یک ماه باقی مانده حمایت کنید که بخش مجازی و تولید محتوا فعال تر شود، چون استعدادهای زیادی داریم که چون با شرایط جشنواره آشنا نیستند رغبتی به حضور ندارند، ضمن اینکه به خاطر دور بودن از فضای دانشگاه و فضای ناامیدی کمتر وارد عرصه می شوند.

مریم مظاهری- نماینده نشریات دانشجویی، با اشاره به اینکه نشریات در فضای مجازی رها شده اند و دانشجویان با آن ارتباط برقرار نمی کنند، تاکید کرد: در این شرایط نیاز به تجهیزات و امکاناتی داریم که فضای چند رسانه ای را تقویت کنیم و باید وزارتخانه این فرصت را برای همه دانشگاه ها مهیا کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۵ نشریه فعال داریم که بیشتر آنها علمی هستند، ابراز امیدواری کرد که این نشریات دیده شوند و از آن‌ها تقدیر شود. همچنین پیشنهاد می کنیم وزارتخانه از اساتید روزنامه نگاری دعوت کند تا در همه دانشگاه های کشور موجب شوند ظرفیت ها و توانمندی های دانشجویان تقویت شود.

همه باید کنار هم بایستیم

محمدرضا زارع- نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان نیز با بیان اینکه در این جلسه باید مسایل مهم تری مطرح شود، گفت: در این جلسه بیشتر مباحث داخلی مطرح شد، درحالی که اگر قرار باشد رسالت اصلی جریان دانشجویی همه باید کنار هم بایستیم.

وی با بیان اینکه دیدگاه ها و ارزش های انقلاب همه جا باید گسترده شود از جمله در دانشگاه ها، گفت: دانشجویان ولی نعمت مسئولان دانشگاه هستند، درحالی که این طور نیست، ما کارگاهی می بینیم که دانشجو را کارگر آن می بینند. دانشجو باید به دانشگاه هویت دهد درحالی که اینطور نیست.

دانشجو باید به دانشگاه هویت دهد

این دانشجوی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: ما انقلاب کردیم که تمدن ساز باشیم، مسلما این دانشجویان هستند که می توانند تمدن ساز شوند ولی متاسفانه در دانشگاه این فضا وجود ندارد. مسایل دانشجویی و مشکلاتی وجود دارد که حل نشده و همچنان باقی است.

وی به مباحث فرهنگی در دانشگاه هم اشاره و اظهار کرد: درست است بخشی از مسئولیت باید به دانشجو واگذار شود اما خود مسئولان دانشگاه هم باید دغدغه داشته باشند. فضای ناامیدی در دانشجویان وجود دارد و نگاه مثبتی به آینده ندارند، در حالی که فضای مثبت برای دانشجویان فراهم نمی شود.

کمبود نیرو در شورای صنفی دانشگاه

وحید ورمزیار- دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اشاره به کمبود نیرو در شورای صنفی، گفت: از طرف معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت تنها قولی که داده شده برای برگزاری انتخابات شورای صنفی بوده که هنوز برگزار نشده است.

وی با طرح این سوال که هیات نظارت به چه دلیل در شورای صنفی تشکیل شده؟ گفت: مشکلات زیادی وجود دارد از جمله سکونت در خوابگاه که در خوابگاه های دانشگاه علوم‌پزشکی بیش از ظرفیت دانشجو اسکان داده است.

وی به فرانشیز درمانی برای دانشجویان اشاره و خاطرنشان کرد: در دانشگاه های دیگر این فرانشیز اجرا می شود، ولی نزدیک ۲ سال است در دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان حدف شده است.

معین رضایی- نماینده دبیران کانون های فرهنگی علوم و دبیر اسبق کانون جهاد علمی، با اشاره به اینکه تشکیل مجامع تخصصی کانون های فرهنگی اتفاق خوبی بود ولی متاسفانه اتفاق خاصی صورت نگرفت، افزود: تمام کانون های فرهنگی یک مجمع تخصی دارند اما ستاد مشترک اردوهای جهاد داریم درحالی که سلب کننده استقلال دانشجویی به خصوص در حیطه جهادی است.

رکود فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها

وی با اشاره به رکود فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها، تصریح کرد: این تفکر وارد دهن فعالان دانشجویی شده که سیکل معیوبی است که به دلیل بی‌انگیزگی دانشجو و بی توجهی مسئولان دانشگاه شکل گرفته است.

رضایی با تاکید براینکه نیاز به گسترش سطح فعالیت های فرهنگی، نه در کمیت بلکه کیفیت داریم، افزود: جشنواره ها فقط مخرب هستند چون تمام سرمایه انسانی و مالی فضای فرهنگی را می گیرند و تبدیل به ویترین می کنند. باید از بستر دانشگاه فعالیت های فرهنگی شروع شود. چرا در شورای فرهنگی دانشگاه ها با وجود داشتن دستورالعمل، یک نماینده از کانون ها وجود ندارد؟

وی با بیان اینکه کانون ها بسترساز فعالیت های فرهنگی دانشجویی باید جایگاه مشخصی در شورای فرهنگی داشته باشند، افزود: از دانشجویانی که هنوز در این فضا فعالیت می کنند و مسئولانی که با آنها همکاری می کنند قدردانی می کنم.

نیاز به گسترش سطح فعالیت های فرهنگی، نه در کمیت بلکه کیفیت داریم

قاسمی- نماینده جامعه اسلامی دانشجویان نیز با بیان اینکه جدی ترین مشکل فعلی این است که تشکل های دانشجویی در حال از دست دادن هویت اصلی و حلقه واسط بودن هستند، گفت: در دوران کرونا مشخص شد اقدامات انجام شده کاربردی نبوده و دانشجویان باید فعالیت های کاربردی انجام و با تعامل مسئولان، فعالیت های مثمر ثمر انجام دهند.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها