تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 دی 1400 - 17:33
175 بازدید
کد خبر : 185196

عدم پیشرفت اقتصاد به علت اعتماد نکردن به جوانان و قوانین دست و پا گیر

عدم پیشرفت اقتصاد به علت اعتماد نکردن به جوانان و قوانین دست و پا گیر

ایسنا/همدان امام جمعه همدان پیشرفت امروز ایران در حوزه علم و فناوری را ورود دانشجویان و جوانان کارآمد انقلابی دانست و گفت: بخشی از عدم پیشرفت به ویژه در اقتصاد به اعتماد نکردن به جوانان و بخشی دیگر به وجود قوانین دست و پا گیر برمی گردد. حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی موثقی در خطبه

عدم پیشرفت اقتصاد به علت اعتماد نکردن به جوانان و قوانین دست و پا گیر

ایسنا/همدان امام جمعه همدان پیشرفت امروز ایران در حوزه علم و فناوری را ورود دانشجویان و جوانان کارآمد انقلابی دانست و گفت: بخشی از عدم پیشرفت به ویژه در اقتصاد به اعتماد نکردن به جوانان و بخشی دیگر به وجود قوانین دست و پا گیر برمی گردد.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی موثقی در خطبه های نمازجمعه شهر همدان، یکی از مصادیق و مظاهر تقوا به ویژه تقوای سیاسی را قضاوت های درست در مورد نقاط ضعف و قوت اجتماعی امروز دانست و اظهار کرد: رعایت تقوا در نقاط اجتماعی یعنی در کنار دیدن نقاط ضعف، از نقاط قوت غافل نشویم و در تلاش برای برطرف کردن نقاط ضعف و ارائه راهکار باشیم.

وی مطالعه و تحقیق درباره چگونگی پیشرفت در نقاط قوت را یکی از مصادیق ارائه راهکار برای نقاط ضعف دانست و افزود: چرا در عرصه های علم و فناوری، نانو فناوری، موشکی، پزشکی و … ما پیشرفت حیرت زده و قابل توجهی داشته ایم اما در اقتصاد رشد به خصوصی مشاهده نکرده ایم؟

وی در ادامه پیشرفت امروز ایران در حوزه علم و فناوری را ورود دانشجویان و جوانان کارآمد انقلابی دانست و مطرح کرد: امروز در حوزه علم و فناوری مدیون دانشجویان و ورود دانشگاهیان هستیم، در سال ۵۷، ۱۵۷ هزار دانشجو داشتیم اما امروزه افزون بر ۳.۵ میلیون دانشجو داریم و به برکت وجود دانشگاهیان دانشمندان کشور در عرصه های علمی و فناوری رشد بسیار خوبی داشته است.

امام جمعه همدان ادامه داد: ۲۰۰ مرکز رشد در دانشگاه ها وجود دارد و ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور و استان ما فعال بوده که در خنثی سازی تحریم ها بسیار مؤثر هستند. همانطور که بارها رهبر معظم انقلاب گفته اند که با اعتماد به شرکت های دانش بنیان می توان تحریم ها را دور زد و خنثی کرد.

وی در ادامه به بیان پیشرفت های ایران بعد انقلاب پرداخت و بیان کرد: مؤسسه جهانی فوتون آماری دارد که بیانگر قدرت نوظهور ایران در عرصه فناوری و هوافضا است و یازدهمین کشور در عرصه توسعه ی فناوری فضایی هستیم، قبل از انقلاب می گفتند ما کوچکترین چیزی نمی توانیم بسازیم حتی بعد از انقلاب نیز کسانی را داشته ایم که خودباوری های ایرانی ها را نمی دیدند و نسبت به پیشرفت ایران خوش بین نبودند.

شعبانی موثقی در ادامه با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در توجه به رشد علمی و حمایت از عرصه های علمی افزود: ماهواره سینان و پرتاب کاوشگر در سال ۹۱ را داشته ایم، در بحث نانوفناوری در منطقه رتبه نخست و در دنیا رتبه چهارم را داریم، در حوزه زیست فناوری سیزدهم جهان و در عرصه تولیدات علمی پیشرو هستیم به طوریکه امروز ۲۵ دارو در حوزه بیوتکنولوژی در کشور ساخته می شود و در بحث سلول های بنیادین که می تواند در پیوند مغز استخوان در پوست، ترمیم بافت های آسیب دیده قلب، در درمان سرطان و بعضی از ضایعات نخاعی استفاده شود، پیشرفت کردیم و جزو ۱۰ کشور دنیا هستیم.

وی ادامه داد: در عرصه موشکی هم موشک سجیل، عاشورا، خرمشهر و خلیج فارس را داشته ایم که با هشت برابر سرعت صوت در فضا و جو زمین قرار گرفته است به طوریکه تمام پایگاه های آمریکا در منطقه و بلکه در دنیا تحت نظارت و تحت کنترل موشک های جمهوری اسلامی است و اگر امروز فقط تهدید می کند جرأت حمله ندارد و به خوبی می داند در عرصه نظامی جزو قدرت های اول دنیا هستیم.

شعبانی موثقی خاطرنشان کرد: آمارها در این زمینه متفاوت است؛ یکی از مؤسسه های آلمانی، ایران را به عنوان چهاردهمین کشور در قدرت نظامی اعلام کرده است اما عربستان سعودی با وجود داشتن هفت برابر بودجه نظامی ایران، در رتبه ۲۵ دنیا قرار دارد و این کشور به برکت اعتماد به جوانان است.

شعبانی موثقی بخشی از عدم پیشرفت به ویژه در اقتصاد را اعتماد نکردن به جوانان دانست و گفت: اگر در اقتصاد ضعیف هستیم بخشی از آن به عدم اعتماد به جوانان برمی گردد البته در عرصه نظامی، پزشکی و فناوری قانون های پیچیده ای که مانع رشد ما شود، نداشته ایم.

وی یکی دیگر از نقاط ضعف ما در اقتصاد را وجود قوانین دست و پا گیر دانست و مطرح کرد: به عنوان مثال امروز فردی که به دنبال سرمایه گذاری در استان است، شش ماه درگیر قوانین سخت اداری می شود و در نهایت به نتیجه نمی رسد و سرمایه اش را بر می دارد و می رود، حال چرا در اقتصاد پیشرفت نکرده ایم؟ در پاسخ باید گفت بخشی به قوانین دست وپاگیر  و بخشی به مدیرانی بر می گردد که چشم به غرب دوخته اند و فقط فکر می کنند تنها راه اقتصاد مذاکره است و این باعث عدم رشد کشور شده است.

شعبانی موثقی در ادامه با اشاره به اینکه اگر کشوری حق این ملت رعایت کند، استقلال کشور را مدنظر داشته باشد و درصدد مداخله توقف و براندازی جمهوری اسلامی نباشد، جمهوری اسلامی تعامل می کند، اظهار کرد: در زمینه سفر رئیس مجلس و پیام مقام معظم رهبری یک سری جوانان می گویند مگر نگفته ایم نه شرقی نه غربی؟ پس چرا امروز شما با روسیه و چین ارتباط دارید اما به آمریکا که می رسیم می گویید مذاکره نمی کنیم. شعار حضرت امام(ره) و مردمی که انقلاب کردند و مردم امروز  «نه شرق طغیانگر و نه غرب مستکبر» است و اگر روسیه یا چین نیز بخواهند طغیانگری کنند ما در مقابل آنها خواهیم ایستاد.

وی بیان کرد: اگر امروزه تعاملاتی را داریم و این پیام رهبری و سفر رئیس مجلس به معنای حفظ و توسعه مناسبات راهبردی ما در منطقه است و یکی از دلایل آن این است که شرق طغیانگر نیستند و منافع و استقلال ما را به رسمیت می شناسند و دشمنان ما را تقویت نکرده و نمی کنند و به دنبال محدود کردن توان موشکی ما نیستند پس با هر کسی که در دنیا بخواهد منطقی با جمهوری اسلامی تعامل داشته باشد و استقلال کشور را به رسمیت بشناسد و انگیزه صحیح داشته باشد، همکاری داریم اما انگیزه آمریکا توقف جمهوری اسلامی است و حتی در بعضی از صحبت ها نیز براندازی است.

شعبانی موثقی با بیان اینکه ما انتظار رعایت اخلاق از هیچ کشوری در دنیا نداریم نه آمریکا، نه روسیه و نه چین ، روابط ما مبتنی بر مسائل حقوقی است، با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) دراوایل انقلاب که روسیه نیز اگر منافع ما را تأمین کند ما مشکلی نداریم، مطرح کرد: دنیا روابط خارجه اش بر اساس منافع کشورش است. اگر جمهوری اسلامی الان با چین تعامل دارد به این علت است در این شرایط تحریمی بیشترین خرید نفت ما را دارد، درست است که منفعت چین نیز در میان است اما چین به منفعت و استقلال کشورمان خدشه ای وارد نمی کند. سیاست جمهوری اسلامی ایران است که مناسبات راهبردی خود را  با کشورهای منطقه توسعه دهد و باید مسئولان بدانند که دنیا فقط آمریکا نبوده و دیگر وجودی به نام کدخدا در دنیا مطرح نیست.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها