تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1401 - 14:29
71 بازدید
کد خبر : 207702

فواید برنج قهوه‌ای چیست؟

فواید برنج قهوه‌ای چیست؟

  برنج قهوه‌ای درواقع همان برنج سفید است که مراحل آماده‌سازی رایج برنج‌های سفید را طی نکرده است. برای اینکه برنج قابل‌استفاده باشد و به رنگ سفید دربیاید، تمام پوسته‌ها و سبوس برنج را به‌صورت کامل جدا می‌کنند. اما برنج قهوه‌ای تنها یک مرحله برای آماده‌سازی دارد و در آن مرحله هم تنها پوسته روی

 

برنج قهوه‌ای درواقع همان برنج سفید است که مراحل آماده‌سازی رایج برنج‌های سفید را طی نکرده است. برای اینکه برنج قابل‌استفاده باشد و به رنگ سفید دربیاید، تمام پوسته‌ها و سبوس برنج را به‌صورت کامل جدا می‌کنند.

اما برنج قهوه‌ای تنها یک مرحله برای آماده‌سازی دارد و در آن مرحله هم تنها پوسته روی آن جدا می‌شود. به همین خاطر برنج‌های قهوه‌ای دارای رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز هستند. بیشتر خواص، ارزش‌های غذایی و ویتامین‌های برنج در سبوس هستند؛ بنابراین برنج‌های قهوه‌ای نسبت به برنج‌های سفید دارای خواص و ارزش غذایی بیشتری هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

خاصیت برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای دارای قند پایینی است و به خاطر دارا بودن فیبر بالا برای نوجوانان، افراد میان‌سال و افراد مسن بسیار مفید است. این برنج توسط ورزشکاران نیز در رژیم غذاییشان استفاده می‌شود.

۸۰% درصد مواد مغذی در سبوس برنج است که هنگام آماده‌سازی برنج سفید از بین می‌رود. در صورتیکه برنج قهوه‌ای تمام این خواص را دارد. برای انتقال دادن این مواد مغذی که در سبوس برنج هستند، برنج‌های قهوه‌ای با استفاده از آب جوش یا بخار آب نیم‌پز می‌شوند. درواقع برنج‌های قهوه‌ای به‌عنوان نوعی برنج پیش پخته هستند. همین امر هم باعث می‌شود تا کیفیت پخت آن‌ها نسبت به برنج‌های سفید کمتر باشد و ماندگاری کمتری داشته باشند؛ اما خواص و ویژگی‌های این برنج باعث می‌شود تا برای سلامت بدن بسیار مفید باشد.

 

کنترل دیابت و چاقی

شاخص گلسیمی در برنج قهوه‌ای پایین است. به همین خاطر میزان انسولین را در بدن کاهش می‌دهد و قند خون را تثبیت می‌کند. کاهش قند خون تأثیر زیادی روی چاقی دارد. به همین خاطر باعث کاهش وزن نیز می‌شود.

 

درمان اختلالات عصبی، بی خوابی و افسردگی

مواد موجود در برنج قهوه‌ای آنزیم های مرتبط با بیماری عصبی و آلزایمر را مهار می‌کنند؛ و از زوال عقل جلوگیری می کند. این برنج به دلیل اینکه ضد افسردگی است، اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد و می‌تواند برای درمان بی‌خوابی هم مفید باشد.

 

تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت استخوان

دارا بودن مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم و ویتامین ها باعث می‌شود تا برنج قهوه‌ای برای سلامت استخوآن‌ها و تقویت سیستم ایمنی مفید باشد.

 

کاهش سطح کلسترول و مفید برای قلب

برنج قهوه‌ای از افزایش تری گلیسیرید جلوگیری می کند و کلسترول خوب را کنترل می کند. به همین خاطر به میزان زیادی برای سلامت قلب و عروق مفید است و از تجمع چربی ها در عروق قلبی و فشار خون جلوگیری می کند.

تقویت سیستم عصبی و پیشگیری از سرطان

برنج قهوه‌ای که دارای ویتامین B و مواد معدنی مفید است، برای سیستم عصبی و عملکرد بهتر مغز مفید است. این برنج که مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان و فیبر دارد، از سرطآن‌های مختلف مانند سرطان پستان و روده جلوگیری می کند.

 

کلام پایانی

برنج قهوه‌ای از لحاظ دارا بودن ارزش غذایی و کیفیت از برنج سفید بهتر است. این برنج حاوی مقادیر بالایی از آهن، ویتامین‌های مختلف، مس، پتاسیم، سدیم، فسفر، منیزیم، فیبر، پروتئین و … است.

این مطلب از فروشگاه جوانه صدرا جمع آوری شده است. https://javanesadra.ir 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها