تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 - 16:25
204 بازدید
کد خبر : 191927

«میل خسروگرد» و «مصلای سبزوار» جزو آثار نفیس تشخیص داده شدند

«میل خسروگرد» و «مصلای سبزوار» جزو آثار نفیس تشخیص داده شدند

ایسنا/خراسان رضوی سومین جلسه کمیته تشخیص نفایس و کاربری هم‌شأن اثر، به ریاست وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد و «میل خسروگرد» و «مصلای سبزوار» در استان خراسان رضوی جزء آثار نفیس تشخیص داده شدند. سومین جلسه کمیته تشخیص نفایس و کاربری هم‌شأن اثر، به ریاست علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در

«میل خسروگرد» و «مصلای سبزوار» جزو آثار نفیس تشخیص داده شدند

ایسنا/خراسان رضوی سومین جلسه کمیته تشخیص نفایس و کاربری هم‌شأن اثر، به ریاست وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد و «میل خسروگرد» و «مصلای سبزوار» در استان خراسان رضوی جزء آثار نفیس تشخیص داده شدند.

سومین جلسه کمیته تشخیص نفایس و کاربری هم‌شأن اثر، به ریاست علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد. این جلسه که با حضور اعضاء کمیته تشخیص نفایس به ‌شکل حضوری و مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها به ‌شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد، ۱۷ اثر از استان خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفت که میل خسروگرد و مصلای سبزوار نفیس تشخیص داده شد.

میل (مناره) خسروجرد سبزوار به عنوان بلندترین سازه تاریخی استان خراسان و در شمار زیباترین مناره‌های تاریخی آغاز قرن ششم هجری قمری معرفی شده است. این بنای بسیار زیبا در سال ۵۰۵ هجری قمری به دستور «تاج‌الدوله ابوالقاسم بن سعید»، هم دوره با حکومت سلجوقیان برای راهنمایی و محل اطراق مسافران و کاروانیان خسته جاده قدیم ابریشم بنا شده است.

این اثر دیدنی با ۲۸ متر ارتفاع در حدود پنج کیلومتری غرب شهر سبزوار، در حاشیه دو جاده اصلی تهران – مشهد قرار دارد که چند سال قبل نیز از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرمت شده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، مصلای تاریخی سبزوار نیز یکی از زیباترین ابنیه به جا مانده از حکومت سربداران است. مردم سبزوار در این مکان که قدیمی‌ترین مصلای تاریخی در خراسان رضوی است، از دیر زمان نمازهای عید و جمعه و نیز نماز استسقاء (نماز باران) را برگزار کرده‌اند.

بنای کنونی که در ابتداء ورودی قبرستان شهر معروف به بهشت شهدا قرار دارد از ابنیه عهد صفوی با زیربنای۲۴۲ متر است و فضایی در حدود یک هکتار در اطراف آن قرار دارد. سقف ۱۱ متری مصلی بسیار عالی و ماهرانه ساخته شده و از لحاظ ظرافت، مهارت و زدن ضربی جناغی نمونه آن در سایر ابنیه خراسان کمتر دیده می‌شود.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها