تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 دی 1400 - 17:00
199 بازدید
کد خبر : 191194

نظارت ویژه بر خدمات مسافرتی و حراج‌ها در آستانه نوروز

نظارت ویژه بر خدمات مسافرتی و حراج‌ها در آستانه نوروز

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، کالاها و خدمات اولویت دار طرح بازرسی، نظارت و پایش بازار اقلام هدف و پرمصرف ویژه ایام پایانی سال را برشمرد و درباره نظارت بر عرضه میوه شب عید، فروش فوق العاده و حراج‌های فصلی، خدمات مسافرتی و همچنین گشت‌های نامحسوس توضیحاتی ارائه داد.

نظارت ویژه بر خدمات مسافرتی و حراج‌ها در آستانه نوروز

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، کالاها و خدمات اولویت دار طرح بازرسی، نظارت و پایش بازار اقلام هدف و پرمصرف ویژه ایام پایانی سال را برشمرد و درباره نظارت بر عرضه میوه شب عید، فروش فوق العاده و حراج‌های فصلی، خدمات مسافرتی و همچنین گشت‌های نامحسوس توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایسنا، سیدجواد احمدی اظهار کرد: طرح بازرسی، نظارت و پایش بازار اقلام هدف و پرمصرف ویژه ایام پایانی سال از ۱۵ بهمن در سراسر کشور شروع  و تا پانزدهم فروردین ماه ۱۴۰۰ ادامه پیدا خواهد کرد.  این طرح با نظارت ویژه و مستمر بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های سراسر کشور بر  کلیه مراکز عرضه کالا شامل لبنیات (شیر، ماست و پنیر)، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، برنج، شکر، روغن نباتی، حبوبات، میوه، پوشاک، کیف و کف، آجیل و خشکبار، خواربار و شیرینی جات و… و. و  واحدهای ارائه خدمات از جمله شرکتهای مسافرتی، هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی و دفاتر فروش آنها، حمل و نقل درون شهری و برون شهری، غذاخوری‌ها، رستوران‌های بین شهری، میادین و میوه و تره بار، خدمات خشکشویی، قالیشویی و خصوصاً نظارت بر عملکرد انبارها و سردخانه ها و مراکز نگهداری کالا، بنکداران، عمده فروشی و خرده فروشی انجام می‌گیرد.

همچنین به گفته وی با توجه به تصمیمات ابلاغی به منظور ایجاد هم افزایی و  اجرای دقیق تر این طرح،  مقرر شده تا سازمان‌های صمت تامین و توزیع کالاهای هدف خاص ایام نوروز  شامل میوه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، شکر، نان، روغن نباتی، برنج و… و. را با اولویت شرکت‌های پشتیبانی امور دام، تعاون روستایی و غله و خدمات بازرگانی، پیگیری کنند.  در راستای سهولت در دسترسی مصرف کنندگان به مراجع نظارتی نیز سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها علاوه بر استقرار اکیپ‌های بازرسی در قالب‌های سیار و ثابت در مراکز عمده عرضه کالا، نسبت به بازرسی میدانی از پایانه های مسافربری بین شهری (خصوصاً استان‌های سیاحتی، زیارتی و مهمان پذیر)، نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های عرضه کننده البسه و پوشاک، آجیل و خشکبار و شیرینی جات اقدام  خواهند کرد.

نظارت بر توزیع میوه شب عید

احمدی از مهمترین موارد نظارتی در این طرح را نظارت بر میوه شب عید خصوصا پرتقال و سیب عنوان کرد و گفت: بازرسان استان‌های کشور  بر نحوه تامین، جذب و توزیع و قیمت میوه و مرکبات بخصوص پرتقال و سیب و مراکز نگهداری کالا شامل سردخانه ها، و انبارها و بررسی میزان موجودی کالا با استفاده از سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا  نظارت خواهند کرد.

نظارت بر خدمات مسافرتی به چه شکل انجام می‌شود؟

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات  سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره چگونگی نظارت بر خدمات مسافرتی نیز گفت: در این ایام بر نحوه فروش بلیط های پروازهای داخلی و خارجی، تورهای داخلی و چگونگی ارائه خدمات به مسافران مطابق قراردادهای منعقده دفاتر با مسافران و نیز  نحوه ارائه خدمات پارکینگ‌ها و توققگاه‌ها  به منظور حصول اطمینان از رعایت سقف قیمت‌های مصوب، نظارت خواهد شد.

نظارت بر فروش فوق العاده و حراج‌های فصلی

احمدی در ادامه با بیان اینکه ارائه هرگونه تخفیف در قالب حراج و یا فروش فوق‌العاده باید برمبنای قیمت خرید کالا مستند به صورتحساب معتبر و نیز مجوز  لازم از اتحادیه صنف مربوطه لحاظ شود، از کنترل هرگونه حراج در این ایم خبر داد و تصریح کرد: برای جلوگیری از هرگونه گرانفروشی  بر رعایت ضرایب سود قانونی، نصب برچسب قیمت، صدور فاکتور و مطابقت کالاهای عرضه شده در نمایشگاه‌ها با نمونه پلمپ شده و نیز نحوه خدمات رسانی پارکینگ نمایشگاه‌ها نیز نظارت مستمر  انجام می‌گیرد.

گشت‌های بازرسی محسوس و نامحسوس برگزار می‌شود 

این مقام مسئول با بیان اینکه برگزاری گشتهای  بازرسی با دستگاه‌های ذیربط استانی و در راستای هم افزایی و حصول نتایج مطلوب از دیگر برنامه‌های اجرایی این طرح است، تصریح کرد: به منظور انجام نظارت و بازرسی‌های نامحسوس بر واحدهای صنفی مربوط و رسیدگی سریع به این گزارش‌ها، از توان انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ناظران افتخاری استفاده می‌شود.

احمدی از برنامه ریزی برای تعیین و معرفی شبکه‌های توزیع منتخب و قابل شناسایی جهت عرضه بهینه اقلام مشمول طرح تامین و توزیع ایام نورز به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف در توزیع اقلام به لحاظ کیفیت و کمیت و قیمت کالاها خبر داد و گفت: نظارت موثر به منظور حصول اطمینان از خالص فروش کالا اعم از شیرینی، میوه و …، نحوه تولید، چاپ و مصرف جعبه های مقوایی شیرینی، عدم کم فروشی، حسن اجرای قیمت‌های مصوب پایانه‌های مسافربری و حمل و نقل درون شهری و نیز نحوه ارائه خدمات در اتوبوس‌های ویژه براساس ضوابط و مقررات از دیگر برنامه های اجرایی این طرح است.

وی هدف اصلی طرح نظارتی نوروز ۱۴۰۰ را ایجاد آرامش در فضای روانی جامعه و جلوگیری از هرگونه کمبود و افزایش غیرمنطقی قیمت کالا و خدمات عنوان کرد و گفت: از دیگر اهداف این طرح می توان به ارائه خدمات و قیمت با توجه به افزایش تقاضای عمومی در این ایام، ایجاد بستر مناسب برای تامین و توزیع مایحتاج عمومی، اتخاذ تمهیدات لازم به منظور هم افزایی و همکاری موثر با سایر نهادها و دستگاه‌های ذیربط در راستای وحدت رویه در اقدامات نظارتی، جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق و برخورد بازدارنده با تخلفات احرازی طبق قوانین و بخشنامه‌های مربوطه و جلوگیری از تخلفات احتمالی توسط برخی افراد سودجو و در نهایت رسیدگی فوری و دقیق و کارشناسی به شکایات و گزارشهای مردمی اشاره کرد.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت همچنین کنترل و نظارت بر رعایت قیمتهای مصوب، نصب برچسب قیمت و ارائه فاکتور از سوی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و یا رعایت ضرایب سود مجاز در مقاطع عمده و خرده فروشی را ازدیگر  اهداف مهم این طرح برشمرد و گفت: طی برگزاری جلساتی با دستگاه‌های ذیربط مقرر شدهتا از پشتوانه مادی و معنوی استانداری و فرمانداری‌ها، ائمه جمعه و جماعات و نیز توانایی‌ها و امکانات صداوسیمای استان‌ها به منظور آگاهی بخشی عموم در راستای نحوه و روند  اجرایی کردن بهینه طرح و  رفع مشکلات و موانع موجود بهره گیری شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی اعم از گرانفروشی، تقلب، عدم درج قیمت و … مراتب را از طریق تلفن ۱۲۴ و یا سامانه اینترنتی WWW.۱۲۴.IR گزارش تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها