تاریخ انتشار : دوشنبه 20 دی 1400 - 16:48
177 بازدید
کد خبر : 188859

نهضت‌های اجتماعی بسیاری، مدیون حضور و اثرگذاری بانوان است

نهضت‌های اجتماعی بسیاری، مدیون حضور و اثرگذاری بانوان است

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به حضور زنان نخبه و حماسه ساز در همه عرصه‌های طول تاریخ، اظهار کرد: بسیاری از نهضت‌های اجتماعی چون عاشورا، تنباکو، انقلاب اسلامی و … مدیون حضور و اثرگذاری بانوان است. رقیه صادق زاده روز دوشنبه ۲۰ بهمن ماه در نشست هم اندیشی “ولایت از منظر

نهضت‌های اجتماعی بسیاری، مدیون حضور و اثرگذاری بانوان است

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به حضور زنان نخبه و حماسه ساز در همه عرصه‌های طول تاریخ، اظهار کرد: بسیاری از نهضت‌های اجتماعی چون عاشورا، تنباکو، انقلاب اسلامی و … مدیون حضور و اثرگذاری بانوان است.

رقیه صادق زاده روز دوشنبه ۲۰ بهمن ماه در نشست هم اندیشی “ولایت از منظر حضرت زهرا (س)”، گفت: انقلاب اسلامی در حالی قدم به دهه پنجم خود نهاده که با وجود گمان‌های باطل دشمنان مستکبر، همیاران و دوستانش در سراسر جهان همواره امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌ها، سربلند دیده‌اند.

وی افزود: رهبر حکیم انقلاب اسلامی نیز با صدور بیانیه گام دوم انقلاب برای ادامه راه و تبیین دستاوردهای چهار دهه گذشته پرداختند و توصیه‌های اساسی به منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی ارائه فرمودند و علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، عدالت و مبارزه با فساد و … از جمله توصیه‌های مهم ایشان هستند.

وی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب با مرور تجربه چندساله انقلاب اسلامی، اعلام کردند که وارد دومین مرحله خودسازی و تمدن سازی شده‌ایم، گفت: گام دوم باید در چارچوب نظریه نظام انقلابی و با تلاش و مجاهدت جوانان به سوی تحقق آرمان ایجاد تمدن نوین اسلامی قدم بردارد.

صادق زاده ادامه داد: با وجود این‌که همه امت مخاطب بیانیه گام دوم هستند، اما توجه ویژه به حوزه زنان و خانواده به عنوان یکی از ارکان زمینه ساز و پایه در بسترسازی این امر، مهم بوده و از آن جایی که برای تحقق کامل تمدن اسلامی دو بخش تولید فکر و پرورش انسان باید تامین شود، پس نقش پررنگ زنان قابل چشم پوشی نیست.

وی با اشاره به نقش کلیدی و اثرگذار زنان در گام دوم انقلاب، گفت: بانوان ایران اسلامی از زمان شکل گیری نهضت تا پیروزی انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و تمامی عرصه‌های گوناگون کشور هم‌چون انتخابات و راهپیمایی و در نهایت برای ساختن ایران اسلامی نقش ارزشمندی را داشته‌اند.

وی با اشاره به نقش کلیدی بانوان در مدیریت خانواده، گفت: اکنون بخش زیادی از جوانان، مدیران و … در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و… از قشر بانوان شریف بوده و تاثیر این بانوان در جامعه بر کسی پوشیده نیست.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که بانوان در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌توانند نقش موثری داشته باشند، افزود: در مباحثی چون حرکت‌های جهادی، زنان اقدامات ارزنده‌ای داشته و از پیشگامان بوده‌اند، تا جایی که امام راحل (ره) نیز از زنان به عنوان “پیشگامان نهضت” یاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب در صیانت از ارزش‌ها و ارتقای الگوهای گام اول تاکید داشته و راهبردی اساسی در امتداد حرکت است، ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی وابسته به پیشگامی زنان است و اکنون نیز توجه به جامعه زنان در خصوص نقش آفرینی در تحقق بیانیه گام دوم، بسیار اهمیت دارد.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر این‌که در گام دوم انقلاب اسلامی، زنان باید به نقش پیش برنده و تمدن ساز خویش بیش از پیش واقف باشند، ادامه داد: از این طریق، دسیسه دشمنان در حمله به حریم عفاف و تخریب نظام خانواده با شکست سنگین واجه خواهد بود.

صادق زاده افزود: باید آحاد مردم را به هوشیاری نسبت به تخریب ارکان خانواده مورد توجه قرار داد و الگوی زن مسلمان ایرانی را در جامعه بیش از پیش مطرح کرد تا با هوشیاری بانوان متعهد، پیروزی‌های هرچه بیشتری در راستای تحکیم خانواده و فعالیت‌های علمی، اخلاقی، بخش سلامت و … را مشاهده کنیم.

وی با بیان این‌که بانوان ایرانی، رسالت خود را در پاسداشت آرمان‌ها و ارزش‌های انقلابی و اسلامی انجام دادند، افزود: تاریخ انقلاب ما نمونه‌های بارز از حضور زنان نخبه و حماسه ساز در همه عرصه‌های فراوانی دارد. امروز هم در این مقطع تاریخی، رسالت شناسی و شناخت مسئولیت‌ها و حقوق فردی و خانوادگی زنان مسلمان جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی اظهار کرد: گام دوم انقلاب، زن مسلمان را به عنوان یک فعال و اثرگذار در حوزه‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی وارد عرصه فعالیت کرده است و این بانوان با تصمیم بزرگ‌تری سیر تمدن بزرگ اسلامی را دنبال خواهد کرد.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که زن مسلمان امروزی پرچم‌دار حق و عدالت جهانی است، گفت: بیداری اسلامی، تمدن نوین اسلامی و اندیشه، سه حیطه اصلی پیشنهادی نقش آفرینی زنان در شکوفایی تمدن اسلامی است؛ به طوری که زنان آگاه با درک عقلی در موضوعات سیاسی، اقتصادی و … زمینه ایجاد حرکتی پویا در جهت بیداری اسلامی را فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب، بستر مناسبی برای شکوفایی زنان در عرصه‌های مختلف توانمندسازی، کارآفرینی، دانش، مهارت‌های زندگی و فرصت طلایی برای نقش آفرینی این عزیزان است.

وی در خاتمه تاکید کرد: در گام دوم انقلاب باید به موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی و نقش زنان پرداخت تا با ترویج ارزش‌های دینی و انقلابی و اسلامی، نگرش زنان جامعه نسبت به مباحث سبک زندگی وسیع‌تر شود.

حکیمه غفوری، مادر شهید مدافع حرم صادق عدالت اکبری نیز در ادامه این نشست، در خصوص الگوپذیری از حضرت زهرا (س) گفت: انسان ذاتا به دنبال الگویی برای خود است و حتی برخی افراد به دنبال تقبل هزینه‌هایی برای الگوسازی خود هستند.

وی افزود: در این راستا امام زمان (عج) می‌فرمایند که برای من دختر نبی اکرم (ص) حجت است، امام حسن عسگری (ع) نیز می‌فرمایند، ما حجت خدا برای مخلوقات هستیم و حضرت فاطمه (س) حجت خداوند برای ما، در واقع این روایات نشان می‌دهد که از وجود الگویی چون حضرت زهرا (س) غافل بوده‌ایم.

وی با بیان این‌که معرفی ایشان به عنوان الگو، کار سختی نیست و فقط باید توان و وقت کافی گذاشت، اظهار کرد: متاسفانه تاکنون تنها در روزهای ولادت و شهادت حضرت فاطمه (س) در اذهان یادآوری می‌شود، در حالی که این بانوی بزرگوار باید در تمام زمان‌ها و روزها یاد شود.

غفوری با بیان این‌که حضرت فاطمه (س) اولین سخنران و ظلم ستیز بعد پیامبر (ص) بود، افزود: ایشان اولین خطبه خود را با نام خطبه “فدکیه” بعد از رحلت پدر گرامی خود خواندند.

وی با اشاره به غفلت جوانان از الگوپذیری از این بانوی بزرگوار اسلام، ادامه داد: حضرت فاطمه (س) برای هر نسل و هر جامعه‌ای الگو بوده و منحصر به زمان و مکان خاصی نیست.

وی با تاکید بر لزوم آموزش‌های زندگی فاطمی در زمان پیش از ازدواج و … گفت: بایستی از طریق متخصصان این امر، شیوه‌های همسرداری حضرت زهرا (س) هرچند اندک را به بانوان گرامی نشان دهیم.

جاودانی پور، مدرس حوزه علمیه خواهران تبریز و از فعالان عرصه فرهنگی نیز در ادامه این نشست، با اشاره به این‌که اسوه به معنای میزان حق و باطل است، گفت: حضرت فاطمه (س) اسوه تمامی انسان‌ها بوده و از ایشان به عنوان معجزه تاریخ و افتخار عالم وجود، یاد می‌شود.

وی با اشاره به منزل ساده حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع)، اظهار کرد: منزل ایشان، از هرگونه مادیات به دور بود، اما جایگاه مناسبی برای تربیت فرزندان داشت.

بر اساس این گزارش، در انتهای این مراسم از تعدادی بانوی فعال عرصه فرهنگی تجلیل و قدردانی شد.
منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها