تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 دی 1401 - 15:28
195 بازدید
کد خبر : 206641

هزینه ی پروفیل های لازم برای ساخت سوله چقدر است؟

هزینه ی پروفیل های لازم برای ساخت سوله چقدر است؟

  به سازه‌های فلزی که دارای سقف‌های شیب دار هستند را سوله می‌گویند. معمولا از سوله برای کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود و درواقع مراحل ساخت آنها نیز به صورت کلی با مراحل ساخت سازه‌های مسکونی، فرق دارد. در ساخت سوله، معمولا مواردی به مانند دهانه، ابعاد ستون و همچنین ابعاد تیرها با سازه‌های مسکونی فرق

 

به سازه‌های فلزی که دارای سقف‌های شیب دار هستند را سوله می‌گویند. معمولا از سوله برای کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود و درواقع مراحل ساخت آنها نیز به صورت کلی با مراحل ساخت سازه‌های مسکونی، فرق دارد.

در ساخت سوله، معمولا مواردی به مانند دهانه، ابعاد ستون و همچنین ابعاد تیرها با سازه‌های مسکونی فرق دارد. درواقع کاربردهای از سوله می‌شود در صنایع مختلفی به مانند ساخت ورزشگاه، سالن‌های دامپروری، انبار و مواردی از این قبیل است.

اگر شما قصد ساخت یک سوله را دارید، باید ابتدا با روش‌های ساخت آن که از طریق تیرهای ورقی و پروفیل قوطی انجام می‌شود آشنا باشید و سپس به دنبال هزینه‌های مربوط به آنها بروید. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به همین موارد بپردازیم.

 

کاربرد پروفیل در ساخت سوله چیست؟

اگه با پروفیل‌ها آشنایی داشته باشید و درباره این محصول تحقیق کرده باشید، حتما می‌دانید که ساخت سوله یکی از مواردی است که پروفیل می‌تواند به ساخت آن کمک کند و درواقع ساخت سوله، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای پروفیل به شمار می‌رود.

البته وقتی در این موارد، منظور ما سوله خرپایی است که معمولا آن را نام‌های متفاوت دیگری به مانند ساخت سوله با قوطی، ساخت سوله سبک، ساخت سوله فضایی و … نیز می‌شناسند.

بسیاری از سازندگان هم هستند که با به خاطر یکسری دلایلی، تصمیم می‌گیرند تا به جای استفاده از پروفیل، از لوله برای ساخت سوله استفاده کنند که این کار کاملا اشتباست و اصلا توسط کارشناسان، توصیه نمی‌شود.

برای مثال می‌توان دلیل این موضوع را اینگونه توضیح داد. وقتی که شما برای ساخت سوله احتیاج به لوله داشته باشید، باید حتما آن را برش کنید که برای برش دادن نیز نیاز به استفاده از دستگاه‌های CNC دارید. ولی برای استفاده از پروفیل در ساخت سوله اصلا نیازی به این موارد نیست و هیچ محدودیتی از این لحاظ را ندارید.

 

چرا باید از پروفیل در ساخت سوله استفاده کنیم؟

امروزه همه کارشناسان توصیه می‌کنند تا از پروفیل برای ساخت سوله استفاده کنند و برای همین، پروفیل‌ها امروزه محبوبیت‌های زیادی را در بین مقاطع فولادی به دست آوردند. ولی سوالی که این در این قسمت برای هر کسی ممکن است رخ دهد این است که پروفیل‌ها چطور توانستند به این حد از محبوبیت در ساخت سوله برسند؟

حتی شما نیز به عنوان یک سازنده، باید با مزایا پروفیل آشنا باشید تا بتوانید بهترین مصالح را برای ساخت سازه خودتان انتخاب کنید. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های پروفیل را به شما معرفی می‌کنیم:

·       اگر نیاز به مونتاژ کردن یا جا به جایی داشته باشید، کار راحتی را در صورت استفاده از پروفیل دارید.

·       وزن پروفیل نسبت به محصولات مشابه، کمتر است.

·       به دلیل کم بودن وزن پروفیل، باعث می‌شود تا وزن کمتری به سازه وارد شود.

·       استحکام سوله در صورت استفاده از پروفیل بیشتر است؛ چون وزن کمتری به سازه وارد می‌شود و به همین دلیل باعث شده تا نیروی وارده به فوندانسیون نیز کاهش پیدا کند.

·       روش‌های زیادی برای ساخت سوله وجود دارد. ولی در بین تمامی این روش‌ها، روش ساخت سوله با پروفیل از بقیه ارزان‌تر درمی‌آید.

·       اگر از پروفیل برای ساخت سوله استفاده کنید، می‌توانید ابعاد دهانه را به مقدار دلخواه خودتان طراحی کنید.

 

 کاربرد چه نوع پروفیلی در ساخت سوله مجاز است؟

یادتان باشد که انواع مختلفی از پروفیل وجود دارد که هر کدام از آنها نیز ویژگی‌های مخصوص به خودشان را دارند؛ همین ویژگی‌های مخصوص باعث شده تا هر کدام از آنها، کارایی‌های مختلفی را داشته باشند.

پس شما در مرحله اول ساخت سوله با استفاده از پروفیل، ابتدا باید بهترین نوع پروفیل را انتخاب کنید که معمولا برای ساخت سوله، از پروفیل صنعتی استفاده می‌شود. البته این موضوع را هم بدانید که ضخامت پروفیل شما، نباید طبق مقررات ملی، کمتر از ۴ ملی‌متر باشد.

همچنین اگر محل ساخت سوله در منطقه زلزله خیز، بهتر است که به سراغ پروفیل نروید؛ چون در صورت وقوع زلزله، احتمالش وجود دارد که قوطی‌ها دچار پیچش شوند که درنهایت باعث می‌شود تا استحکام سوله شما از بین رفته و سپس فرو بریزند.

همچنین در مناطق مرطوب نیز از پروفیل استفاده نکنید؛ چون باعث زنگ زدگی می‌شوند و پس از مدتی، مقاومت خودشان را از دست می‌دهند.

 

ارزیابی قیمت سوله ساخته‌شده با پروفیل

اگر شما یک سازنده هستید، حتما باید قبل از این اقدام به مراحل ساخت کنید، باید هزینه‌های موجود را برآورد کرده تا متحمل هزینه‌های اضافی نشوید. اگر شما در طراحی سوله خودتان می‌خواهید از دهانه کمتر از ۱۵ متر استفاده کنید، هزینه‌های شما در صورت استفاده از پروفیل یا تیرورقی فرقی ندارد و تقریبا در یک رنج هستند.

اما اگر قصد دارید تا دهانه سوله خودتان را بیشتر از ۱۵ متر بگیرید، استفاده از پروفیل می‌تواند گزینه معقول‌تری نسبت به استفاده از پاورقی باشد. چون تا حدود ۳۰ از هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد.

 

منبع : شرکت آهن آلات تهران آهن

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها