تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 دی 1400 - 10:09
137 بازدید
کد خبر : 190882

وحدت شیعی در عراق در گرو ائتلاف دو جریان «چارچوب هماهنگی» و «صدر»

وحدت شیعی در عراق در گرو ائتلاف دو جریان «چارچوب هماهنگی» و «صدر»

یک کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه با تشکیل پارلمان نظام سیاسی چهار سال آینده عراق مشخص خواهد شد، گفت: در صورتی که دو جریان «چارچوب هماهنگی» و «صدر» ائتلاف کنند و به عنوان یک ائتلاف خود را معرفی کنند این اقدام نشان دهنده وحدت شیعی است. حسین رویوران در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیلی

وحدت شیعی در عراق در گرو ائتلاف دو جریان «چارچوب هماهنگی» و «صدر»

یک کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه با تشکیل پارلمان نظام سیاسی چهار سال آینده عراق مشخص خواهد شد، گفت: در صورتی که دو جریان «چارچوب هماهنگی» و «صدر» ائتلاف کنند و به عنوان یک ائتلاف خود را معرفی کنند این اقدام نشان دهنده وحدت شیعی است.

حسین رویوران در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیلی نسبت به تحولات عراق پس از برگزاری انتخابات اظهار داشت : بعد از انتخابات مجلس و تایید نتایج آن از سوی دادگاه فدرال، نخستین اتفاقی که باید رخ دهد این است که رئیس جمهور انتخاب و همچنین پارلمان جدید تشکیل شود، در ابتدا هم مجلس با رئیس سنی شروع به کار می کند و اولین بحثی هم که در مجلس جدید مطرح می شود مامور کردن بزرگ‌ترین ائتلاف به تشکیل دولت است.

وی تصریح کرد : در حال حاضر دو ائتلاف وجود دارد؛ یکی ائتلاف چارچوب هماهنگی به ریاست مالکی و العامری و دیگری جریان صدر به ریاست مقتدی صدر است. در واقع اکنون تلاش بر این است که قبل از تشکیل پارلمان این دو ائتلاف با یکدیگر هماهنگ باشند و به عنوان یک ائتلاف خود را معرفی کنند که اگر چنین شود نشان دهنده وحدت شیعی است.
این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد : بنابراین اگر این دو ائتلاف در کنار هم قرار گیرند اتفاق مهمی می افتد، ائتلاف چارچوب هماهنگی ۹۶ کرسی دارد، جریان صدر ۷۳ کرسی که با یکدیگر دارای ۱۶۹ کرسی خواهند بود و اکثریت را در اختیار دارند، در نتیجه با این شرایط از موضع بی نیازی با کردها و سنی‌ها وارد گفت و گو و ائتلاف خواهند شد.
رویوران در ادامه خاطرنشان کرد : بحث ائتلاف دو گروه شیعه خیلی مهم است زیرا بسیاری از مسائل از این طریق به نتیجه می رسد، شیعه از موضع بی‌نیازی با سایر جریانات وارد گفت و گو می شود اما اگر این اتفاق نیفتد از موضع نیاز با کردها و سنی ها وارد صحبت خواهد شد.
وی ادامه داد : بعد از این که شیعه ائتلاف کرد سه مقوله باید روشن شود؛ این که چه کسی رئیس مجلس خواهد شد؟ چه کسی رئیس‌جمهور و چه شخصی نخست وزیر می شود؟ در واقع  این مسائل باید در جلسات بعدی به یک نتیجه قطعی برسد.
این کارشناس مسائل منطقه افزود : در حال حاضر در ارتباط با انتخاب رئیس جمهور بین کردها نوعی اختلاف وجود دارد، جریان حزب دموکرات کردستان به رهبری بارزانی ۳۲ کرسی و جریان اتحادیه میهنی ۱۹ کرسی را در اختیار دارند و حزب اتحادیه میهنی برهم صالح را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مد نظر دارند اما بارزانی این موضوع را قبول ندارد و معتقد است جریان مقابل ۱۹ کرسی فقط دارد و اکثریت نیست، همچنین سایر احزاب مانند حزب اسلامی با ۴ کرسی و نسل جدید هم با ۹ کرسی معتقدند که اپوزیسیون هستند و مشارکتی ندارند در نتیجه درباره انتخاب رئیس جمهور میان کردها اختلاف وجود دارد.
رویوران یادآور شد : اما چه بارزانی بتواند طرف مقابل را قانع کند یا خیر، در هر حالت در مقابل برهم صالح، ممکن است فؤاد حسین را معرفی کنند که بعید است اکثریت پارلمان به کاندیدای مسعود بارزانی رأی دهد.
وی در ادامه اظهار داشت: در مورد انتخاب رئیس مجلس نیز قرار بر این است ائتلاف سنی و ائتلاف حلبوسی هر دو با هم یک کاندیدا معرفی کنند و رئیس مجلس در یک انتخاب داخلی معرفی و سپس به مجلس می آید.
این کارشناس مسائل منطقه همچنین گفت : درباره انتخاب نخست وزیر نیز از سوی ائتلاف شیعی؛ اکنون ائتلاف چارچوب هماهنگی افراد مختلفی مانند نوری مالکی و العامری دارد، جریان صدر هم چند کاندیدا دارد اما کاندیدا باید مشترک باشد خیلی ها صحبت از حیدر العبادی یا وزیر دارایی وقت عراق  می کنند، اما بین این دو شخص احتمال این که العبادی مرضی الطرفین بوده و دوباره نخست وزیر شود وجود دارد زیرا  فردی است که هم صدری ها  و هم ائتلاف چارچوب هماهنگی قبول دارند.
رویوران در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین آنچه مطرح شد وضعیت قابل تصور برای یک ماه آینده عراق خواهد بود، در واقع پس از انتخابات مجلس بحث روسای سه قوه مهمترین بحثی است که نظام سیاسی چهار ساله آینده عراق را تعیین می کند.
 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها