تاریخ انتشار : دوشنبه 27 دی 1400 - 18:57
157 بازدید
کد خبر : 193114

وضع فارس در واکسن و زمطلوب است

وضع فارس در واکسن و زمطلوب است

ایسنا/فارس سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه وضعیت فعلی دارو، ملزومات پزشکی و واکسن در فارس مطلوب است، گفت: کمبود برخی داروها مقطعی بود و امروز دارو به میزان کافی در استان موجود است. سید وحید حسینی یکشنبه ١٩ دی در یک کنفرانس خبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت، با بیان اینکه

وضع فارس در واکسن و دارو مطلوب است

ایسنا/فارس سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه وضعیت فعلی دارو، ملزومات پزشکی و واکسن در فارس مطلوب است، گفت: کمبود برخی داروها مقطعی بود و امروز دارو به میزان کافی در استان موجود است.

سید وحید حسینی یکشنبه ١٩ دی در یک کنفرانس خبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت، با بیان اینکه فارس از نظر واکسیناسیون در رتبه دوم کشور قرار دارد، گفت: ٩٣ درصد از جمعیت مشمول واکسیناسیون در استان نوبت اول، ۸۴.۴ درصد نوبت دوم و بیش از ١٩ درصد نوبت سوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

او با بیان اینکه شیوع کرونا به ثبات رو به کاهش در فارس رسیده و بسیاری از بخش‌های کرونایی خالی از بیمار است، اضافه کرد: همچنان تخت‌های عادی ویژه کرونا و آی‌سی‌یوها را فعال نگه داشته‌ایم اما ضمانتی برای تداوم وضعیت ثبات رو به کاهش شیوع کرونا در فارس وجود ندارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص سویه کرونای اُمیکرون هم گفت: این نوع از ویروس کرونا سرایت پذیری بالایی دارد و در صورت شیوع، انتقال سریع و بالای آن حتمی خواهد بود اما خوشبختانه عوارض آن به صورت حاد کمتر است.

حسینی در رابطه با تزریق واکسن به افراد زیر ١٢ سال هم با بیان اینکه واکسیناسیون این رده سنی در کشورهایی همچون چین و کوبا در حال انجام است اما هنوز مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار نگرفته، گفت: در ایران نیز پیشنهاد صدور مجور این مهم به ستاد علمی مقابله با بیماری کرونا داده شده و احتمال دارد به کودکان در معرض خطر در آینده واکسن کرونا تزریق شود.

او با بیان اینکه ذخیره واکسن کرونا استان فارس مطلوب است، به چرایی کمبود واکسن آسترازنکا طی دو هفته اخیر اشاره و عنوان کرد: این نوع واکسن معمولا به صورت هدیه‌ وارد کشور شده و یک تاریخ مصرف مشخصی دارد که اکنون ذخیره آن در استان به اتمام رسیده و احتمالا طی هفته آینده مجددا توزیع شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز معتقد است که بهترین واکسن برای دوز سوم، واکسن در دسترس است.

ابتلای ۱۱ هزار عضو کادر درمان فارس به کرونا/ شهادت ۱۱ نفر

حسینی همچنین اعلام کرد که از ابتدای شیوع بیماری کرونا در فارس تا روز شنبه ١٨ دیماه جاری، ١١ هزار و ۶٠ نفر از پزشکان و کادر بهداشت و درمان در استان درگیر بیماری کرونا شده‌اند که ١٠ هزار و ٩٨۶ نفر بهبود یافته و  ۶٣ نفر در قرنطینه هستند.

او ادامه داد: ۴١٨ نفر از مجموع بیماران کرونایی بخش سلامت فارس بستری شدند و ۱۱ نفر شامل ۶ پزشک، یک نفر از کادر رادیولوژی، دو پرستار، یک ماما و یک کارشناس بهداشت هم جان خود را از دست داده‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: یک سوم از کادر بهداشت و درمان فارس مجددا به کرونا مبتلا شدند.

نسخه الکترونیکی 

او در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا در خصوص اجرای طرح نسخه الکترونیکی در فارس که همزمان با سراسر کشور طی سه هفته گذشته آغاز شده، خاطرنشان کرد: این طرح دارای اشکالاتی است اما در مجموع کار مبارکی است که باید عمل شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز، صرفه‌جویی در وقت و هزینه مردم و استفاده بهتر از منابع را از مزایای اجرای این طرح ذکر و خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در فارس از ٢٨ درصد به بیش از ٩٠ درصد رسیده است.

حسینی مجددا تاکید کرد اگرچه در اجرای طرح نسخه الکترونیکی مشکلاتی وجود دارد اما در نهایت با گذشت زمان و رفع نقاط ضعف، انجام آن به نفع مردم خواهد بود.

او همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایسنا در خصوص وضعیت دارو در فارس، با بیان اینکه وضعیت فعلی دارو و ملزومات پزشکی و بهداشتی در فارس مطلوب است، گفت: کمبود برخی داروها مقطعی بود و امروز دارو به میزان کافی در استان موجود است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مطالبه دستیاران هم اشاره کرد و با بیان اینکه همه قشر پزشکی ما در همه ابعاد دریافتی کمی دارند، گفت: مصوبه‌ای ٢۵ درصد و ٢٠ درصد از هیئت امنا داشتیم و تلاش شد تا عددی به حقوق دستیاران و دستیاران فوق تخصصی اضافه شود.

حسینی همچنین عنوان کرد: هم ما و هم وزارتخانه موافق رسمی شدن پرسنل ایثارگر شرکتی هستیم اما مسئله تامین اعتبار آن مطرح است که امیدواریم به زودی تعیین تکلیف شوند.

او همچنین در خصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هم گفت: حضور دانشجویان در کلاس و امتحانات پایان ترم مهم است اما از آنجا که جمعیت دانش آموزی هم در معرض خطر هستند و هم می‌توانند انتقال دهنده باشند، لذا ما نگرانیم که آیا دانش آموزان می‌توانند پروتکل‌ها را رعایت کنند یا نه؟

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه تابع ستاد ملی کرونا هستیم و اگر تصمیم بر حضور دانش آموزان شود ما هم باید تبعیت کنیم مگر اینکه این تصمیم گیری را به استان‌ها تفویض کنند، گفت: توصیه علمی ما این است که تا سه هفته آینده تحمل شود تا وضعیت امیکرون مشخص و سپس تعیین تکلیف کرد.

حسینی همچنین از همراهی و تلاش مجدانه هیئت رئیسه سابق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کنترل و مدیریت بیماری کرونا در فارس قدردانی کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها